Oqtay Sinanoğlu: Redaktələr arasındakı fərq
Yeni səhifə: Müasir dövrün böyük türk mütəfəkkiri və alimi Oqtay Sinanoğlu (25 fevral 1935-ci il) 1956-cı ildə Kaliforniya Universitetini (Berkli) kimya... |
k Kateqoriya:Kimyaçılar əlavə olundu HotCat |
||
Sətir 49: | Sətir 49: | ||
[[Kateqoriya:Kimyaçılar]] |
|||
[[en:Oktay Sinanoğlu]] |
[[en:Oktay Sinanoğlu]] |
10:26, 5 mart 2013 tarixindəki versiya
Müasir dövrün böyük türk mütəfəkkiri və alimi Oqtay Sinanoğlu (25 fevral 1935-ci il) 1956-cı ildə Kaliforniya Universitetini (Berkli) kimya mühəndisi ixtisası üzrə ən yüksək göstəricilərlə başa vurur. 1957-ci ildə 8 ay müddətinə Massaçuset Texnologiya İnstitutunda təhsilini ən yüksək qiymətlərlə başa vurduqdan sonra 2 il ərzində Kaliforniya Universitetində doktorluq işini tamamlayır. 1960-cı ildən Yel (Yale) Universitetinde associate professor kimi fəaliyyət göstərməyə başlayır. 1961-ci ildə o, “Alfred P.Sloan” mükafatına, 1963-cü ildə 28 yaşında professor adına layiq görülür və XX əsrdə Yel Universitetinin ən gənc full professoru olur, Molekulyar biologiya kafedrasına ömürlük rəhbərlik etmək hüququ qazanır. 1973-cü ildə o, elm sahəsində nüfuzlu mükafatlardan biri sayılan Humbold adına mükafatın ilk laureatı olmuşdur.
1993-cü ildən Oqtay Sinanoğlu Türkiyəyə köçmüş və öz fəaliyyətini Yıldız Teknik Universitetində davam etdirir.
«Beyin köçü»: gedib qalanlar və qayıtmaq üçün gedənlər
Qərbin alim və ziyalıları Şərq ölkələrinə bir qayda olaraq, məqsədyönlü surətdə – öyrənmək, tədqiq etmək və əgər Şərqdə hələ də diqqətəlayiq nə isə varsa, onları mənimsəmək və istifadə etmək, Qərb mədəniyyətinə qatmaq məqsədilə səfər edirlər. Missionerliklə məşğul olanlar da var idi ki, onların məqsədləri bir qədər fərqlidir: yəni öz dünyagörüşünü, əqidəsini, düşüncə tərzini, mədəniyyətini yaymaq, özünə davamçılar yetişdirmək və beləliklə hərbi istiladan fərqli olaraq, intellektual istilaya, əqidənin ekspansiyasına nail olmaq. Həm də ayrı-ayrı fərdlərin missionerliyindən daha geniş miqyaslı fəaliyyət formaları da var idi ki, bu da humanitar dəstək motivi ilə məktəblərin, mədəniyyət müəssisələrinin açılmasından, insanların fikirlərini və hətta duyğusunu, simpatiyasını hələ lap uşaqlıqdan yönləndirmək, onları özününküləşdirməkdən ibarətdir.
Ziyalıların Şərqdən Qərbə getməsini şərtləndirən amillər isə tamamilə başqa xarakterlidir. Bu sırada ilk növbədə azad düşüncə və yaradıcılıq fəaliyyəti üçün əlverişli məkan axtarışını qeyd etmək olar. Alim üçün elmi mühit və eksperimental baza, yazar üçün, bir tərəfdən çap olunmaq imkanı, digər tərəfdən də oxucu publikası və ədəbi tənqidin münasibəti lazımdır, bu da geri qalmış Şərq ölkələrində çatışmayan əsas cəhətlərdir.
Gedib hər hansı bir Qərb ölkəsində özünə yer etmək, yabançı mühitin üzvünə çevrilmək, yadlaşmaq, bunun müqabilində şəxsi həyatını təmin etmək və hətta müəyyən populyarlıq qazanmaq da mümkündür. Lakin beləliklə öz vətəni və xalqı üçün tamamilə itib getmək olar. Bu, bir cür aqibətdir, öz simasını və amalını dəyişmədən, itirmədən yaradıcılıq mühiti əldə etmək isə tamamilə başqa cür aqibətdir. Buna nail olmaq üçün mühacir alimlər və yazarlar böyük Amerika mühiti kontekstində öz nisbi müstəqil mədəni-mənəvi mühitlərini yaratmağa çalışırdılar. Bu, çox əlamətdar bir haldır.
XIX əsrin axırları – XX əsrin əvvəllərində Şərq ölkələrindən Amerikaya mühacirətdə iki fərqli motiv və hadisə fərqləndirilməlidir. Əvvəla, planetin bütün guşələrindən Amerikaya iş tapmaq, pul qazanmaq niyyəti ilə kasıb ailələrdən gedənlər var idi. Və təbii ki, belə adamlar nə yeni mədəniyyət mənimsəməyə, nə də Amerikada öz mədəniyyətlərini, öz mədəni-mənəvi varlıqlarını ifadə etməyə vaxt tapa bilirdilər. Daha doğrusu, bu, onların nə məqsədlərinə, nə də hazırlıq səviyyələrinə uyğun idi. Lakin tədricən fərqli missiyaya malik bir köç də formalaşmağa başladı. Pul qazanmaq naminə səfər edən ataların övladları artıq müəyyən maddi təminata, ilkin savad və bilik səviyyəsinə malik olduqlarından, indi başqa missiya ilə səfər edirdilər. Bu ikincilərin səfəri, bir tərəfdən Qərb elmini və mədəniyyətini mənimsəmək, digər tərəfdən də öz mühitlərində inkişaf etdirə bilmədikləri yaradıcı qabiliyyətlərini reallaşdırmaq, elmi və mədəni-mənəvi mühit əldə etmək məqsədini güdürdü.
XX əsrdə Türkiyənin yoxsul ailələrindən Avropaya və Amerikaya iş dalınca mühacirət edən yüzlərlə, minlərlə insanın taleyinə nəzər salsaq görərik ki, burada da səbəb bir çox hallarda maddiyyatla bağlıdır və türk kimliyinin, türk mədəni-mənəvi simasının ifadə olunmasına xidmət etmir. Əksinə, onların timsalında Qərbdə türklər haqqında olduqca yanlış təsəvvürlər formalaşmışdır. İkinci nəsil türklər Qərbdə hələ yeni-yeni ayaq tutub yeriyir, möhkəmlənir və əsl türk obrazı da məhz indi yaranmaqdadır. Məhz ataların ağır fiziki əməyi sayəsində yaratdıqları maddi təminat övladların öz genetik intellektual potensialını və milli-etnik, mədəni-mənəvi sifətlərini ifadə etmələri üçün vasitə, baza rolunu oynayır.
Lakin nə yaxşı ki, istisnalar da vardır. Hələ körpə vaxtlarından Avropa mühitində böyüyən, ailədə də Şərq və Qərb mədəniyyətlərinin sintezi ruhunda tərbiyə alan Oqtay Sinanoğlunun Amerika səfəri elə lap əvvəlindən böyük bir missiyaya xidmət edirdi. Oqtay Sinanoğlu xaricdə çalışmaq yolunu da Vətən naminə tutmuşdu. O, qayıtmaq üçün gedənlərdən idi. Hətta Amerikanın ən nüfuzlu universitetlərindən birində ona ömürlük kafedra müdiri kimi şərəfli bir mövqe verilmiş olsa da, o, Vətən yolunu seçdi.
Biz «gedib qayıdan» və ya «qayıtmaq üçün gedən» deyərkən Qərbə öz şəxsi məqsədləri ilə deyil, öz millətinə xidmət etmək, görüb-götürmək, həm müəyyən bir ixtisas sahəsində biliklər əldə edərək, həm də elmi quruculuq sahəsində təcrübə toplayaraq, elmin təşkilatlanması modellərini mənimsəyərək, elmlə həyat, elmlə dil, elmlə milli ruh arasındakı münasibətləri saf-çürük edərək «qazandıqlarını» vətəninə daşıyanları nəzərdə tuturuq.
Oqtay Sinanoğlu – 25 yaşında dünyanın ən məşhur universitetlərindən biri olan Yel Universitetinin professoru adını qazanmaqla «türkün silahı qələm deyil, qılıncdır» fikrinin artıq köhnəldiyini və bir türk gəncinin elm sahəsində də böyük xariqələr yaratmaq iqtidarında olduğunu sübuta yetirdi. Əlbəttə, yeni bir elm sahəsinin təməlini qoymaq, Qərb elmi ictimaiyyəti tərəfindən qeyd-şərtsiz tanınmaq və qəbul olmaq bir gəncin başını dumanlandıra da bilərdi, vətəni və milli kimliyi unutdura da bilərdi. Və əgər belə olsaydı, o, artıq çoxdan Nobel mükafatı da almış olardı. Lakin Oqtay Sinanoğlu kökündən ayrılmadı, şəxsi şöhrət dalınca qaçmadı, türk elminə və bütövlükdə Türkiyəyə xidmət etmək missiyasını unutmadı. Ola bilsin ki, məhz buna görə də Qərb onu bağrına basmaqdan imtina etdi, çoxdan haqq etdiyi Nobel mükafatını da ona qıymadı. Ola bilsin ki, o, Türkiyədə böyük elm yaratmaq məqsədinə də hələ gəlib çata bilməmişdir. Lakin o öz şəxsi timsalında yandırdığı məşəllə sonrakı nəsillərə işıqlı yol açdı, nümunə göstərdi.
Oqtay Sinanoğlu türk dilinin tədrisinin təkmilləşdirilməsi, dilin “təmizlənməsi” sahəsində də xeyli işlər görmüş və gələcək “şüurlu nəslin” (“conscious generation”) yaranması yollarını araşdırmışdı. O, türk dilinin fəal təbliğatçısıdır. Onun bir fikri çox ibrətamizdir: “Milli dil olmadan millətə təhsil vermək sui-qəsdə bərabərdir”.
Dünyada yeni qurulmağa başlayan molekulyar biologiya sahəsinin əsasını qoyanlardan biri olmuşdur. Amerika Milli Elmlər Akademiyasına üzv seçilmiş ilk və maləsəf tək türkdür. İki dəfə Nobel mükafatına namizəd verilmiş, dəfələrlə Nobel Akademiyasının istəyi ilə bu mükafat üçün namizədlər irəli sürmüşdür.
Bu gün biz Oqtay Sinanoğlunun yubileyini fəlsəfə ictimaiyyəti arasında və Fəlsəfə dərgisində qeyd etməklə onun bir alim olmaqdan savayı həm də filosof olduğunu, milli ruhumuzun bayraqdarlarından biri olduğunu vurğulamaq istəyirik. Onun dil və təfəkkür, elm və milli tərəqqi mövzularında yazdıqları bu gün çox aktualdır və biz də Oqtay Sinanoğlunun bu mövzudakı çıxışlarından birinin mətnini dərgimizdə dərc etmək qərarına gəldik.
Elm, elm siyasəti və universitetlər
Universitetin vəzifəsi təhsil və tədqiqatdır. Universitetdə təhsilə, yoxsa tədqiqata daha çox əhəmiyyət verilməlidir və hansına, nəyə görə daha çox əhəmiyyət verilməlidir? Bu məsələ təkcə bizim ölkəmizdə yox, başqa ölkələrdə də tez-tez müzakirə mövzusu olur. Əslində isə təhsil və tədqiqat bir-biri ilə sıx surətdə bağlı olmalı və bir-birini tamamlamalıdır. Çünki, ən yaxşı öyrənmə üsulu bir şeyi tətbiq edərək öyrənməkdir. Kimisə dinləyərək, dinlədiyin adam əllamə olsa belə, bir müəllimi dinləyərək çox şey öyrənmək mümkün deyil. Müəllim sadəcə olaraq bəzi yollar göstərə bilər. Əsl öyrənmə isə bundan sonra, yəni insanın özünün yeni problemlər qoyması, problemdəki həlledici məqamları görərək bu problem haqqında ağlını işlətməsi, problemləri həll edərək o məsələni mənimsəməsi nəticəsində reallaşır. Bu, hələ tədqiqatın başlanğıcıdır. Tədqiqat aparmayan və başqasının tədqiqatına rəhbərlik etməyən müəllimin nəticədə bir CD-dən fərqi qalmaz, özünü yeniləyə bilməz və həvəsi qalmaz. Müəllimdə həvəsin olması üçün yeni elmi yaradıcılıq fəaliyyəti ilə məşğul olması, bu fəaliyyətin verdiyi həvəs və həyəcanı hiss etməsi lazımdır ki, o həvəs və həyəcanı gənclərə də aşılaya bilsin.
Bu tədqiqat deyilən şey nədir? Biz indi tərəçiyə tərə satacağıq. Tədqiqat... İndi hamı tədqiqatçıdır. Türkiyədə tədqiqat 1962-ci ildən bəri TÜBİTAK qurulandan bəri aparılır. Kimlərsə aspirantura təhsili üçün və yaxud aspiranturadan sonra bir tədqiqat üçün xarici bir ölkəyə gedir. Niyə gedir? Hansı mövzunu öyrənəcək? Qayıdıb Türkiyəyə nə fayda verəcək? Bunu heç düşünən yoxdur. Təsadüfən hansı ölkəyə getməyə imkan tapsa ora gedir. Getdiyi yer haqqında ona heç bir məlumat verilmir. Nə o ölkəni, nə də o ölkədə getdiyi yeri tanıyır. Getdiyi ixtisas sahəsindəki ən vacib alimləri və yaxud o sahədə faydalı araşdırmalar aparan tədqiqatçıları da tanımır. O universitetə gedir və orada kim onu yanına qəbul etsə onun yanında bir tədqiqata başlayır. Yəni, başqasının tədqiqatında köməkçi kimi iştirak edir. Təsadüfən bir mövzuda bir-iki yazısı çıxır, elmi dərəcə alır və Türkiyəyə qayıdır. Qayıdıb Türkiyə universitetlərində işə başlayanlar əvvəlcə giley-güzar edirlər: biz burada necə araşdırma aparaq, o yoxdu, bu yoxdu... Yaxşı, niyə yoxdu? Əvvəla, onların etmək istədiyi şey xaricdə təsadüfən apardığı o tədqiqatın ardını Türkiyədə davam etdirmək cəhdidir. Yəni bu mövzu Türkiyədə nə üçün tədqiq ediləcək? Bu heç kimi maraqlandırmır. Nəticə etibarilə, geri dönənlərin bəziləri bir neçə il burada müqavimət göstərdikdən sonra ya yenidən xaricə qaçır, ya da qaça bilmirsə bir müddət sonra buradakı sistemə uyğunlaşırlar. Əslində, həqiqətən də Türkiyə universitetlərində tədqiqat aparmaq hər adamın işi deyil. Çünki, universitet müəllimlərindən soruşanda ki, neçə saat dərsin var? Deyirlər 40 saat. Deyəndə ki, bəs bu necə olur, heç orta məktəbdə bu qədər dərs yoxdu. Deyirlər ki, nə etmək olar, dolanmaq lazımdı. Çox dərsə girəndə çox pul alırıq. Bəs tədqiqat aparanların vəziyyəti necədir? Tədqiqat aparanlar üçün çox da həvəsləndirici amillər yoxdur. Belə çıxır ki, Türkiyədə əslində 70-ci illərdə bəzi universitetlərdə başlamış araşdırma ənənəsi zəifləmiş və sanki, universitetlər bir litseyə çevrilmişdir. Buna baxmayaraq, daxilində elm sevgisini hiss etmiş və hiss edən şəxslər olduğu üçün onlar fövqəlbəşəri bir səylə tədqiqat aparmağa davam edirlər. Mən də Yıldız Teknik Universitetində müxtəlif kafedralarda belə insanlarla tanış oldum, çox məmnun oldum. Əslində onları təbrik etmək lazımdır. Çünki, xaricdə tam təchiz olunmuş bir laboratoriyada tədqiqat aparmaq normal bir hal olsa da, bizim ölkədəki bu şəraitdə belə dəyərli tədqiqatlar aparan insanları həqiqətən də təqdir etmək lazımdır.
Lakin tədqiqat təkcə haradasa nəşr olunmaq, elmlər doktoru olmaq və s. üçün aparılmamalıdır. İndi dünyada təqiq edilməli çox məsələ var. Bütün bəşəriyyət, dünyanın bütün insanları yığılsa, hər bir fərd səfərbər olsa, bütün məsələləri tədqiq etməyə başlasalar və 100 il çalışsalar təbiətin sirlərinin neçə faizini üzə çıxarda bilərlər? Heç bir ölkənin gücü bütün problemləri tədqiq etməyə kifayət etməz. Deməli bu problemlərin içindən seçim etmək çox önəmlidir. Nələr araşdırılmalıdır? Nə üçün araşdırılmalıdır? Buna görə də hər bir ölkənin öz elm siyasəti, bir tədqiqat siyasəti var. Bu da hər şeydən təcrid olunmuş, müstəqil bir məsələ deyildir. Bu, siyasət, elm və texnologiya, tədqiqat siyasəti, təhsil siyasəti, iqtisadi siyasət və xarici siyasət – bunlar hamısı bir-biri ilə sıx surətdə bağlı olan məsələlərdir. Bunların heç biri olmasa araşdırma siyasəti də olmaz. Soruşmaq lazımdr, 50 ildir Türkiyənin bir xarici siyasət konsepsiyası varmı? Türkiyənin xarici siyasəti Avropa və Amerikaya yalvarmaqdan ibarətdir. Başqa bir xarici siyasət görmək mümkün deyil. İqtisadi siyasət buranı tamamilə bir bazar yerinə çevirməkdən ibarət olub. Təəssüf ki, getdikcə bu belə olur. Yəni indi hər tərəf MakDonalds və PizzaHut ilə doludur. Xarici sərmayə budurmu? Bununlamı dirçələcəyik? Qısacası, bu məsələlər hamısı bir-biri ilə bağlıdır, əlaqəlidir. Və belə bir şəraitdə araşdırma aparanların işi həqiqətən də çətindir. Lakin çətin olmayan işin ləzzəti də olmaz. Asan işin nə ləzzəti olacaq? Xaricdən qayıdıb gəlib burada “o yoxdur, bu yoxdur” deyərək şikayət edənlərə mən həmişə deyirəm ki, əsas odur ki, bu şəraitdə nəsə edək. Və nəsə edəndə də bunu nə üçün etdiyimizi düşünməliyik. Dövlətimiz bunu düşünə bilmirsə, heç olmasa biz düşünək. Nə etmək olar, başqa çarəmiz yoxdur. Aparılan tədqiqatların bu ölkəyə bir faydası olmalıdır. Xarici ölkələrə beş min tələbə, aspirant və s. göndərilir, milyardlarla dollar sərf edilir. Təhsil nazirliyi və müxtəlif qurumlar və şəxslər tərəfindən bu məqsədlə xaricə göndərilən valyutanın miqdarının nə qədər olduğu dəqiq bilinmir. Lakin təxmini bir hesablama aparılsa bu miqdarın milyardlarla dollar olduğu ortaya çıxar və məlum olar ki, bu miqdar Türkiyədəki bütün universitetlərin toplam büdcəsindən çoxdur. Belə də təhsil sistemi olar? Bu təhsil sisteminin məqsədi nədir? Mən sizə əsl məqsədi deyim: Burada açıq şəkildə ifadə edilməyən bir məqsəd vardır ki, o da xaricdəkilərin təfəkkürünə uyğun, türk dilindən çox ingilis dilini bilən, onu sevən, burada gəlib türk gənclərinə türk dilində yox, ingilis dilində dərs keçməkdən başqa ayrı bir bacarığı olmayan və öz mühitindən təcrid olunmuş insanlar yetişdirməkdir. Bu işdən Türkiyəyə xeyir gəlməz. Bəli, bizdə olmayan bilik və bacarıqları öyrənmək üçün xaricə müəyyən sayda insan göndərmək olar. Amma onlar, yaponların etdiyi kimi müəyyən məqsədlərlə və göndərilən hər kəsə müəyyən vəzifələr verərək, əsas bir siyasətin hissələri kimi bir vəzifə ilə göndərilməli və o vəzifəni yerinə yetirmədən geri qayıtmamalıdırlar. Bizdə isə belə deyil. Təsadüfi adamlar gedir. Yeganə məqsəd onların qayıdıb burada ingilis dilində dərs keçmələridir. Bu gün dünyada təhsil dilini tamamilə ləğv edib, təhsili ingilis dilində verməyə çalışan ikinci bir ölkə tapmaq mümkün deyil. Müstəmləkə ölkələrdə belə, yerli xalqın dili ilə təhsil vermək, öz dilini və mədəniyyətini inkişaf etdirmək səyləri və siyasəti günümüzdə olduqca artmışdır. Lakin Türkiyədə vəziyyət tamam başqa cürdür. Türkiyə kimi kütləvi şəkildə mənlik, şəxsiyyət və kimlik intiharına təşəbbüs göstərən başqa bir cəmiyyət tapmaq mümkün deyildir. Və təəssüf ki, millətimiz bunu ara-sıra bizim kimi Don Kixotlardan eşitsə də hələ ki, vəziyyətin ciddiliyini hiss edə bilmir. Hara getdiyimizin fərqində deyilik.