Opera: Redaktələr arasındakı fərq

Vikipediya, azad ensiklopediya
Naviqasiyaya keç Axtarışa keç
Silinən məzmun Əlavə edilmiş məzmun
k Undid edits by 176.220.97.41 (talk) to last version by Nieuwsgierige Gebruiker
Teqlər: Geri qaytarma SWViewer [1.4]
k #Əsas məzmuna, "Opera janrının tarixi"nə, "Operanın növləri" başlığının məzmununa və məzmunda nişanlanmış siyahıya və "Operanın elementləri"nə düzəliş edildi.
Sətir 1: Sətir 1:
{{qaralama}}
{{qaralama}}
[[Şəkil:Palais Garnier.jpg|thumb|Avropada opera binası]]
[[Şəkil:Palais Garnier.jpg|thumb|Avropada opera binası]]
'''Opera''' ([[italyan dili]]ndə: iş, əmək, məşğuliyyət; [[latın dili]]ndə — əmək, əl işi, əsər) — məzmunu musiqi dramaturgiyası, xüsusilə vokal musiqi vasitəsilə ifadə edilən musiqi-dram incəsənəti janrı. Operanın ədəbi əsasını [[libretto]] təşkil edir.
'''Opera''' ([[italyan dili]]ndə: iş, əmək, məşğuliyyət; [[latın dili]]ndə — əmək, əl işi, əsər) — məzmunu musiqi dramaturgiyası, xüsusilə vokal musiqi vasitəsilə ifadə edilən musiqi-dram incəsənət janrı. Operanın ədəbi əsasını [[libretto]] təşkil edir.


== Opera janrının tarixi ==
== Opera janrının tarixi ==
Sətir 8: Sətir 8:
[[XVI əsr]]in ortalarında musiqisi motet, yaxud [[madriqal]] səciyyəsində xor ilə məhdudlaşan "çoban oyunları" – [[pastoral]]lar geniş intişar tapır. [[Orasio Vekki|Orasio Vekkinin]] "Amfiparnasso" madriqal komediyasında səhnə arxasından beşsəsli madriqal formasında səslənən xor aktyorların səhnədəki çıxışları müşayiət edirdi. "Commedia armonika" – "Harmonik (yəni ifa ilə müşayiət olunan) komediya" ilk dəfə [[Modena]] sarayında [[1597]]-ci ildə səhnəyə qoyulub.
[[XVI əsr]]in ortalarında musiqisi motet, yaxud [[madriqal]] səciyyəsində xor ilə məhdudlaşan "çoban oyunları" – [[pastoral]]lar geniş intişar tapır. [[Orasio Vekki|Orasio Vekkinin]] "Amfiparnasso" madriqal komediyasında səhnə arxasından beşsəsli madriqal formasında səslənən xor aktyorların səhnədəki çıxışları müşayiət edirdi. "Commedia armonika" – "Harmonik (yəni ifa ilə müşayiət olunan) komediya" ilk dəfə [[Modena]] sarayında [[1597]]-ci ildə səhnəyə qoyulub.
[[XVI əsr]]in sonlarında madriqal komediyalara təksəsli ifa [[monodiya]] formasında yazılmış partiyaları daxil etmək cəhdləri yer almışdır. Məhz bu cəhdlər sayəsində opera adlanacaq janr öz inkişafını sürətləndirmişdir. Həmin cəhdlərlə əsərlərini zənginləşdirən müəlliflər artıq öz musiqili-dram əsərlərini "drama in musica", yaxud "drama per musica" adlandırmağa başlayırlar. "Opera" adı isə bu əsərlərə [[XVII əsr]]in birinci yarısından etibarən işlənməyə başlamışdır. [[XIX əsr]]in ortalarında, opera bəstəkarları öz operalarını yenidən "musiqili -dram" adlandırmağa başlamışlar, buna misal kimi [[Rixard Vaqner|Rixar]]
[[XVI əsr]]in sonlarında madriqal komediyalara təksəsli ifa [[monodiya]] formasında yazılmış partiyaları daxil etmək cəhdləri yer almışdır. Məhz bu cəhdlər sayəsində opera adlanacaq janr öz inkişafını sürətləndirmişdir. Həmin cəhdlərlə əsərlərini zənginləşdirən müəlliflər artıq öz musiqili-dram əsərlərini "drama in musica", yaxud "drama per musica" adlandırmağa başlayırlar. "Opera" adı isə bu əsərlərə [[XVII əsr]]in birinci yarısından etibarən işlənməyə başlamışdır. [[XIX əsr]]in ortalarında, opera bəstəkarları öz operalarını yenidən "musiqili -dram" adlandırmağa başlamışlar, buna misal kimi alman bəstəkar [[Rixard Vaqner|Rixard Vaqneri]] göstərmək olar.


== Operanın növləri ==
== Operanın növləri ==
Opera musiqisinin tarixən müəyyən növləri formalaşmışdır. Opera dramaturgiyasının bəzi ümumi qanunauyğunluqların olmasına baxmayaraq, komponentləri operanın növündən asılı olaraq müxtəlif şəkildə başa düşülür.
Opera musiqisinin tarixən müəyyən növləri formalaşmışdır. Opera dramaturgiyasının bəzi ümumi qanunauyğunluqlarının olmasına baxmayaraq, komponentləri operanın növündən asılı olaraq müxtəlif şəkildə başa düşülür.
* [[böyük opera]] (''opera seria'' — italyan dilində, ''tragédie lyrique'', daha sonra ''grand-opéra'' — fransız dilində),
* [[Böyük opera]] (''opera seria'' — italyan dilində, ''tragédie lyrique'', daha sonra ''grand-opéra'' — fransız dilində),
* yarıkomik (''semiseria''),
* Yarıkomik (''semiseria''),
* komik opera (''opera-buffa'' — italyan dilində, ''opéra-comique'' — fransız dilində, ''Spieloper'' — alman dilində),
* Komik opera (''opera-buffa'' — italyan dilində, ''opéra-comique'' — fransız dilində, ''Spieloper'' — alman dilində),
* [[romantik opera]], romantik məzmunlu.
* [[Romantik opera]], romantik məzmunlu.
Komik alman və fransız operalarında musiqi nömrələr arasında dialoqun olması mümkün sayılır. Ciddi operalar arasında da belələri rast gəlir, məsələn, "Fidelio" ( [[Lüdviq van Bethoven]] ), "Medeo" ([[Kerubini]]), "Sehrli oxatan" ([[Veber]]).
Komik alman və fransız operalarında musiqi nömrələr arasında dialoqun olması mümkün sayılır. Ciddi operalar arasında da belələrinə rast gəlinir, məsələn, "Fidelio" ([[Lüdviq van Bethoven]]), "Medeo" ([[Kerubini]]), "Sehrli oxatan" ([[Veber]]).
* Komik operanın törəməsi qismində [[XIX əsr]]in ikinci yarısında xüsusi intişar tapmış [[operetta|operettanı]] hesab etmək olar.
* Komik operanın törəməsi qismində [[XIX əsr]]in ikinci yarısında xüsusi intişar tapmış [[operetta|operettanı]] hesab etmək olar.
* Uşaq ifası üçün operalar (məsələn, "Balaca bacatəmizləyən", "Nuhun gəmisi", ([[Bencamin Britten]]), "Kral Birinci Matiuş" "Asqard" "İyrənc ördək balası" "Kokinvakasü" ([[Lev Konov]])).
* Uşaq ifası üçün operalar (məsələn, "Balaca bacatəmizləyən", "Nuhun gəmisi", ([[Bencamin Britten]]), "Kral Birinci Matiuş" "Asqard" "Çirkin ördək balası" "Kokinvakasü" ([[Lev Konov]]).


== Operanın elementləri ==
== Operanın elementləri ==
'''Opera''' — bir teatr səhnəsində incəsənətin müxtəlif növlərinin – dramaturgiya, musiqi, təsviri incəsənət (dekorasiyalar, geyimlər), xoreoqrafiya (balet) – vəhdətini ehtiva edən sintetik janrdır.
'''Opera''' — bir teatr səhnəsində incəsənətin müxtəlif növlərinin – dramaturgiya, musiqi, təsviri incəsənət (dekorasiyalar, geyimlər), xoreoqrafiya (balet) – vəhdətini ehtiva edən sintetik janrdır.

Opera heyətinə daxildir: [[solist]], [[xor]], [[orkestr]], [[hərbi orkestr]], [[orqan]].
Opera heyətinə daxildir: [[solist]], [[xor]], [[orkestr]], [[hərbi orkestr]], [[orqan]].

Opera səsləri: qadın: [[soprano]], [[metso-soprano]], [[kontralto]]; kişi: [[kontrtenor]], [[tenor]], [[bariton]], [[bas]].
Opera səsləri: qadın: [[soprano]], [[metso-soprano]], [[kontralto]]; kişi: [[kontrtenor]], [[tenor]], [[bariton]], [[bas]].


Opera əsəri [[akt]]lara, [[şəkil]]lərə, [[səhnə]]lərə, [[çıxış]]lara bölünür.
Opera əsəri [[akt]]lara, [[şəkil]]lərə, [[səhnə]]lərə, [[çıxış]]lara bölünür. Aktları [[proloq]] öncələyə və [[epiloq]] sonuclaya bilər.
Aktları [[proloq]] öncələyə və [[epiloq]] sonuclaya bilər.


Opera əsərinin hissələri – [[reçitativ]]lər, [[ariozo]], [[mahnı]]lar, [[ariya]]lar, [[duet]]lər, [[trio]], [[kvartet]]lər, [[ansambl]]lar və i.a. Simfonik formalar: [[uvertüra]], [[introduksiya]], [[antrakt]]lar, [[pantomima]], [[melodrama]], [[yürüş]]lər, [[balet musiqisi]].
Opera əsərinin hissələri – [[reçitativ]]lər, [[ariozo]], [[mahnı]]lar, [[ariya]]lar, [[duet]]lər, [[trio]], [[kvartet]]lər, [[ansambl]]lar və i.a. Simfonik formalar: [[uvertüra]], [[introduksiya]], [[antrakt]]lar, [[pantomima]], [[melodrama]], [[yürüş]]lər, [[balet musiqisi]].


Qəhrəmanların xarakterləri "solo çıxışlarda" (ariya, ariozo, [[arietta]], [[kavatina]], monoloq, ballada, mahnı) tam açılır. İnsan nitqinin musiqili-intonasiyalı və ritmik səsləndirilməsi olan reçitativ operada müxtəlif vəzifələr yerinə yetirir. Əksər hallarda reçitativ bitmiş olan çıxışları həm məzmun, həm də musiqi baxımından bir-biri ilə əlaqələndirir və ya musiqi dramaturgiyasının təsirli amili kimi çıxış edir. Operanın bəzi növlərində, xüsusilə komik operalarda, reçitativ əvəzinə adətən dialoq şəklində adi danışıq səslənir.
Qəhrəmanların xarakterləri "solo çıxışlarda" (ariya, ariozo, [[arietta]], [[kavatina]], monoloq, ballada, mahnı) tam açılır. İnsan nitqinin musiqili-intonasiyalı və ritmik səsləndirilməsi olan reçitativ operada müxtəlif vəzifələr yerinə yetirilir. Əksər hallarda reçitativ bitmiş olan çıxışları həm məzmun, həm də musiqi baxımından bir-biri ilə əlaqələndirilir və ya musiqi dramaturgiyasının təsirli amili kimi çıxış edir. Operanın bəzi növlərində, xüsusilə komik operalarda, reçitativ əvəzinə adətən dialoq şəklində adi danışıq səslənir.


Dram tamaşasındakı dialoq səhnəsinə operada "musiqili ansambl" (duet, trio, kvartet, [[kvintet]] və i.a.) müvafiqdir. Bu "musiqili ansambl" xüsusi səciyyəyə malikdir ki, o da münaqişə situasiyalarını yaratmaq imkanı əldə etməklə yanaşı təkcə dramaturji xəttin inkişafını göstərməklə kifayətlənmir, həm də xarakterlərin, ideyaların toqquşmasını ifadə etmək imkanına malikdir. Bu səbəbdən ansambllardan əsas etibarilə operanın kulminasiya yerində, yaxud sonunda istifadə olunur.
Dram tamaşasındakı dialoq səhnəsinə operada "musiqili ansambl" (duet, trio, kvartet, [[kvintet]] və i.a.) müvafiqdir. Bu "musiqili ansambl" xüsusi səciyyəyə malikdir ki, o da münaqişə situasiyalarını yaratmaq imkanı əldə etməklə yanaşı təkcə dramaturji xəttin inkişafını göstərməklə kifayətlənmir, həm də xarakterlərin, ideyaların toqquşmasını ifadə etmək imkanına malikdir. Bu səbəbdən ansambllardan əsas etibarilə operanın kulminasiya yerində, yaxud sonunda istifadə olunur.


Xor operada müxtəlif formalarda təzahürünü tapır. Bəzi hallarda xor əsas süjet xətti ilə əlaqədə olmayıb fon olaraq işlənir, bəzi hallarda isə baş verən hadisəlri özünəməxsus şəkildə şərh edir. [[Üzeyir bəy Hacıbəyli]]nin [[Koroğlu (opera)|"Koroğlu" operası]]na işlətmiş olduğu xor səhnələri buna bariz sübutdur.
Xor operada müxtəlif formalarda təzahürünü tapır. Bəzi hallarda xor əsas süjet xətti ilə əlaqədə olmayıb fon olaraq işlənir, bəzi hallarda isə baş verən hadisələri özünəməxsus şəkildə şərh edir. [[Üzeyir bəy Hacıbəyli]]nin [[Koroğlu (opera)|"Koroğlu" operası]]na işlətmiş olduğu xor səhnələri buna bariz sübutdur.


Operanın musiqili dramaturgiyasında əsas rolu orkestrə ayrılıb. Orkesrtin simfonik vasitələri obrazların tam şəkildə açılmasına xidmət edir. [[Uvertüra]], [[antrakt]] – operanın ayrıca orkestr epizodlarıdır. Opera tamaşasının daha bir komponenti [[balet]] ([[Nikolay Rimski-Korsakov]]un [["Mlada" operası]] misal kimi göstərilə bilər), xoreoqrafik səhnələr hesab olunur.
Operanın musiqili dramaturgiyasında əsas rolu orkestrə ayrılıb. Orkesrtin simfonik vasitələri obrazların tam şəkildə açılmasına xidmət edir. [[Uvertüra]], [[antrakt]] – operanın ayrıca orkestr epizodlarıdır. Opera tamaşasının daha bir komponenti [[balet]] ([[Nikolay Rimski-Korsakov]]un [["Mlada" operası]] misal kimi göstərilə bilər), xoreoqrafik səhnələr hesab olunur.

20:02, 14 iyun 2021 tarixindəki versiya

Avropada opera binası

Opera (italyan dilində: iş, əmək, məşğuliyyət; latın dilində — əmək, əl işi, əsər) — məzmunu musiqi dramaturgiyası, xüsusilə vokal musiqi vasitəsilə ifadə edilən musiqi-dram incəsənət janrı. Operanın ədəbi əsasını libretto təşkil edir.

Opera janrının tarixi

Opera İtaliyada misteriyalarda – musiqisi epizodik işlədilən və əhəmiyyəti o qədər də yüksək olmayan ruhani tamaşalarda yaranıb. Beverininin "Müqəddəs Pavelin dönməsi" (1480) ruhani tamaşasında əsər boyu səslənən musiqi ilk dəfə ciddi mövqe tutur.

XVI əsrin ortalarında musiqisi motet, yaxud madriqal səciyyəsində xor ilə məhdudlaşan "çoban oyunları" – pastorallar geniş intişar tapır. Orasio Vekkinin "Amfiparnasso" madriqal komediyasında səhnə arxasından beşsəsli madriqal formasında səslənən xor aktyorların səhnədəki çıxışları müşayiət edirdi. "Commedia armonika" – "Harmonik (yəni ifa ilə müşayiət olunan) komediya" ilk dəfə Modena sarayında 1597-ci ildə səhnəyə qoyulub.

XVI əsrin sonlarında madriqal komediyalara təksəsli ifa monodiya formasında yazılmış partiyaları daxil etmək cəhdləri yer almışdır. Məhz bu cəhdlər sayəsində opera adlanacaq janr öz inkişafını sürətləndirmişdir. Həmin cəhdlərlə əsərlərini zənginləşdirən müəlliflər artıq öz musiqili-dram əsərlərini "drama in musica", yaxud "drama per musica" adlandırmağa başlayırlar. "Opera" adı isə bu əsərlərə XVII əsrin birinci yarısından etibarən işlənməyə başlamışdır. XIX əsrin ortalarında, opera bəstəkarları öz operalarını yenidən "musiqili -dram" adlandırmağa başlamışlar, buna misal kimi alman bəstəkar Rixard Vaqneri göstərmək olar.

Operanın növləri

Opera musiqisinin tarixən müəyyən növləri formalaşmışdır. Opera dramaturgiyasının bəzi ümumi qanunauyğunluqlarının olmasına baxmayaraq, komponentləri operanın növündən asılı olaraq müxtəlif şəkildə başa düşülür.

  • Böyük opera (opera seria — italyan dilində, tragédie lyrique, daha sonra grand-opéra — fransız dilində),
  • Yarıkomik (semiseria),
  • Komik opera (opera-buffa — italyan dilində, opéra-comique — fransız dilində, Spieloper — alman dilində),
  • Romantik opera, romantik məzmunlu.

Komik alman və fransız operalarında musiqi nömrələr arasında dialoqun olması mümkün sayılır. Ciddi operalar arasında da belələrinə rast gəlinir, məsələn, "Fidelio" (Lüdviq van Bethoven), "Medeo" (Kerubini), "Sehrli oxatan" (Veber).

  • Komik operanın törəməsi qismində XIX əsrin ikinci yarısında xüsusi intişar tapmış operettanı hesab etmək olar.
  • Uşaq ifası üçün operalar (məsələn, "Balaca bacatəmizləyən", "Nuhun gəmisi", (Bencamin Britten), "Kral Birinci Matiuş" "Asqard" "Çirkin ördək balası" "Kokinvakasü" (Lev Konov).

Operanın elementləri

Opera — bir teatr səhnəsində incəsənətin müxtəlif növlərinin – dramaturgiya, musiqi, təsviri incəsənət (dekorasiyalar, geyimlər), xoreoqrafiya (balet) – vəhdətini ehtiva edən sintetik janrdır.

Opera heyətinə daxildir: solist, xor, orkestr, hərbi orkestr, orqan.

Opera səsləri: qadın: soprano, metso-soprano, kontralto; kişi: kontrtenor, tenor, bariton, bas.

Opera əsəri aktlara, şəkillərə, səhnələrə, çıxışlara bölünür. Aktları proloq öncələyə və epiloq sonuclaya bilər.

Opera əsərinin hissələri – reçitativlər, ariozo, mahnılar, ariyalar, duetlər, trio, kvartetlər, ansambllar və i.a. Simfonik formalar: uvertüra, introduksiya, antraktlar, pantomima, melodrama, yürüşlər, balet musiqisi.

Qəhrəmanların xarakterləri "solo çıxışlarda" (ariya, ariozo, arietta, kavatina, monoloq, ballada, mahnı) tam açılır. İnsan nitqinin musiqili-intonasiyalı və ritmik səsləndirilməsi olan reçitativ operada müxtəlif vəzifələr yerinə yetirilir. Əksər hallarda reçitativ bitmiş olan çıxışları həm məzmun, həm də musiqi baxımından bir-biri ilə əlaqələndirilir və ya musiqi dramaturgiyasının təsirli amili kimi çıxış edir. Operanın bəzi növlərində, xüsusilə komik operalarda, reçitativ əvəzinə adətən dialoq şəklində adi danışıq səslənir.

Dram tamaşasındakı dialoq səhnəsinə operada "musiqili ansambl" (duet, trio, kvartet, kvintet və i.a.) müvafiqdir. Bu "musiqili ansambl" xüsusi səciyyəyə malikdir ki, o da münaqişə situasiyalarını yaratmaq imkanı əldə etməklə yanaşı təkcə dramaturji xəttin inkişafını göstərməklə kifayətlənmir, həm də xarakterlərin, ideyaların toqquşmasını ifadə etmək imkanına malikdir. Bu səbəbdən ansambllardan əsas etibarilə operanın kulminasiya yerində, yaxud sonunda istifadə olunur.

Xor operada müxtəlif formalarda təzahürünü tapır. Bəzi hallarda xor əsas süjet xətti ilə əlaqədə olmayıb fon olaraq işlənir, bəzi hallarda isə baş verən hadisələri özünəməxsus şəkildə şərh edir. Üzeyir bəy Hacıbəylinin "Koroğlu" operasına işlətmiş olduğu xor səhnələri buna bariz sübutdur.

Operanın musiqili dramaturgiyasında əsas rolu orkestrə ayrılıb. Orkesrtin simfonik vasitələri obrazların tam şəkildə açılmasına xidmət edir. Uvertüra, antrakt – operanın ayrıca orkestr epizodlarıdır. Opera tamaşasının daha bir komponenti balet (Nikolay Rimski-Korsakovun "Mlada" operası misal kimi göstərilə bilər), xoreoqrafik səhnələr hesab olunur.

İstinadlar