QIZILBAŞLAR

Səfəvi sülaləsinin başçılığı altında Anadolu və Azərbaycanın köçəri türk qəbilələrinin arasında formalaşan ittifaq olmuşdur. Onlar şiə imamlarının rəmzi olan 12 qırmızı sarğılı papaqlar geyindiklərinə görə belə adlanmışdırlar. Səfəvilər sufi təriqətinin başçıları idilər. Bu təriqətin adı 650/1252-ci ildə Ərdəbil şəhərində doğulmuş Səfiəddinlə bağlıdır. O, Azərbaycan türkü olmuşdur. Səfiəddin dini elmləri doğma şəhərində almış, sonra isə 20 yaşında Şiraza getmiş, orada dövrünün tanınmış ilahiyyatçılarından dərs almışdır. Sufiliyi isə Gilanda Sührəvərdi təriqətinin tanınmış şeyxi Hacəddin Zahididən öyrənmiş, sonra onun qızı ilə evlənmişdir. Hacəddinin çoxlu davamçıları olmuşdur. 693/1294-cü ildə onun ölümündən sonra Səfiəddin onun yerini tutaraq Səfəvilər təriqətini yaratmışdır. Ardıclılarının arasında daha çox türklərin olduğu bu təriqət Anadolu və Azərbaycanda geniş yayılmışdır. Şeyx Səfiəddin 734/1334-cü ildə vəfat etmişdir. Onun ölümündən sonra Səfəvi təriqətinə onun soyundan olmuş Sədrəddin Musa (734/1334 – 793/1392) və Xoca Əli (793/1392 – 832/1429) başçılıq etmişdirlər. İbrahim Şeyx-şahdan (832/1429 – 850/1447) başlayaraq Səfəvilər siyasətə qatılmışdırlar. Səfəvilərin şiə təriqətinə çevrilməsi İbrahim Şeyx-şahın oğlu Cüneyddən başlamışdır. O, öz ətrafına bu ərazilərdə yaşayan şiə türkləri yığmışdır. Ancaq onun Cənubi Qafqaza yürüşləri uğursuzluqla nəticələnmişdir. 863/1460-cı ildə şeyx Cüneyd Şirvanşah I Xəlilullaha məğlub olaraq həlak olmuşdur. Onun oğlu Heydər isə 893/1488-ci ildə Ağqoyunlu dövlətinin dəstəklədiyi şirvanşah Fərrux Yəssar tərəfindən məğlub edilərək öldürülmüşdür. Şeyx Heydərin böyük oğlu Ağqoyunlu ordusu ilə döyüşdə ölmüşdür. Heydərin İsmail adlı daha bir oğlunu Səfəvi tərəfdarları Gilanda gizlətmiş və yeni yürüşlər üçün güc toplamağa başlamışdırlar. 904/1499-cu ildə Ağqoyunlu dövlətinin zəifməsi, sonra isə parçalanmasından yararlanan qızılbaşlar, İsmailin başçılığı altında Azərbaycandan Anadoluya doğru yürüş etdilər. Burada onlara Anadolu şiələri də qatılmışdır. Bundan sonra 905/1500-cü ildə qızılbaşlar Şamaxıda yerləşən Gülüstan qalasının yaxınlığında Şirvanşah Fərrux Yəssarın qoşunlarını məğlub edə bilmişdirlər. Fərrux Yəssar isə o döyüşdə həlak olmuşdur. 906/1501-ci ildə isə qızılbaşlar Bakını ələ keçirdilər. Elə həmin ildə onlar Naxçıvanda sonuncu Ağqoyunlu valisi olmuş Əlvənd Mirzənin qoşunlarını da darmadağın etdilər. Təbrizə girən İsmail özünü şah elan etmişdir. Beləliklə o, İranın, Əfqanıstanın, cənubi Qafqazın böyük bir hissəsində Səfəvilər dövlətini yaratmışdır. Onun sülaləsi 1148/1736-cı ilə qədər hakimiyyətdə olmuşdur. Qızılbaşların güclənməsi onların regionda başqa dövlətlərlə qarşıdurmasına səbəb olmuşdur. Şərqdə Səfəvilərə qarşı Özbək xanları savaşırdılar. Ancaq səfəvilərə qarşı savaşan ən güclü dövlət Osmanlı imperiyası idi. Beləliklə, Səfəvilərin Osmanlılarla uzun müddətli qanlı savaşları başlanmışdır. Savaşın əsl səbəbi siyasi-iqtisadi maraqlar olsa da, hər iki tərəf maraqlarını ideoloji baxımdan əsaslandırmaq üçün dindən istifadə edirdilər. Səfəvilər şiə, Osmanlılar isə sünnilərin maraqlarını təmin edən tərəflər kimi çıxış edirdilər. Osmanlı Sultanı I Səlim Səfəvilərin Anadoluda olan tərəfdarlarına çox ağır zərbə endirmiş, onları zərərləşdirə bilmişdir. Sonra isə 930/1524-cü ildə Osmanlıların böyük ordusu Azərbaycana doğru yürüş edərək Çaldıran döyüşündə Şah İsmayılin qoşununu çox ağır məğlubiyyətə uğratmışdır. Ancaq, Osmanlı imperiyasının üstünlüyünə baxmayaraq onlar Səfəviləri məhv edib ortadan çıxara bilməmişdirlər. Sonralar Səfəvi şahı I Abbas (995/1587 – 1038/1629) Osmanlılara qarşı uğurlu savaş aparmış, öncə itirilmiş bütün torpaqları qaytara bilmişdir. Ancaq, onun şahlığından sonra Səfəvilər zəifləmiş, 1148/1736-cı ildə isə taxtdan salınmışdırlar. Qızılbaşların dini baxışları bir çox dini və mistik təlimlər üzərində qurulmuşdur. Belə inanclar Azərbaycan və Anadoluda yaşayan köçəri türklər arasında yayılmışdır. Onların arasında müxtəlif mövhumatlar, əski türk inanclarının elementləri də qalmaqda idi. Bütün bunlar klassik şiə baxışları ilə birlikdə qızılbaş ideologiyasının əsasını təşkil etmişdir. Tədqiqatçılara görə qızılbaşlar arasında “ifrat” şiə təriqətlərinin ideyaları da yayılmışdır. Onların bir çoxu Əlini tanrılaşdırmışdırlar. Şah İsmaili isə göylərdən yerə enmiş Tanrının təcəllisi kimi tanıyırdılar. Digərləri isə İsmaili gözlədikləri qurtarıcı imam Mehdi hesab edirdilər. Bu kimi baxışlar şah İsmayılın Xətai adı ilə yazdığı “Divanında” keçməkdədir. Günümüzdə Türkiyədə müsəlman çoxluğu tərəfindən “ifrat” şiə təriqəti kimi tanınan ələvilər (II) “qızılbaş” adlanırlar. Qızılbaşların dini təcrübələri başqa şiələrdən çox da fərqlənmirdi. Bununla belə, onların özlərinə məxsus xüsusi özəllikləri də olmuşdur. Məsələn, qızılbaşlar Məhərrəm ayında oruc tutardırlar, o ay ərzində ət yeməzdirlər. Qış aylarının birində, onlar üç günlük oruc tuturdular. Hər bir qızılbaş şeyxinin göstərişlərinə sözsüz tabe olmalı, təriqətin sirrini qoruyub saxlamalı idi. Onların inanclarında ən yüksək yeri Əli ibn Əbu Talib tuturdu. O, Allah və Məhəmmədlə birlikdə zikr edilirdi. İnanclarını sübuta yetirmək üçün Səfəvi ideoloqları Quran ayələri və hədisləri başqa məzhəblər kimi özlərinə uyğun formada təfsir edirdilər.
QƏZF
QİBLƏ
OBASTAN VİKİ
Qızılbaşlar
Qızılbaş (fars. قزلباش‎ Qezelbāš) — XV əsrin sonlarından başlayaraq Cənubi Azərbaycan, Anadolu, Ermənistan yaylası, Qafqazda çiçəklənən və Səfəvilər sülaləsinin qurulmasına töhfə verən, əsasən türkman (Azərbaycan türkü) şiə təmayüllü müxtəlif hərbi massivli qruplar. Qızılbaşlığın mənası haqqında müxtəlif fikirlər mövcuddur. Bir rəvayətə görə Məhəmməd peyğəmbər Uhud döyüşündə yaralanır, başından axan qanlar onun başını qızıl bir baş halına gətirir və bundan sonra Əli başında qırmızı tac ilə müharibələrdə iştirak etmişdir və qızılbaşlar bu adı burdan almışlar. Digər bir rəvayətə görə Şah İsmayıl İkinci Bəyazid dövründə öz əsgərlərini Anadoludan Suriyaya keçirəndə bu əsgərlərin də başında qırmızı təkkələr varmış və bundan sonra şiələrə qızılbaş deməyə başlamışlar. Alman alimi Brokelmana görə isə atasının ölümündən sonra Şeyx Heydər öz təriqətinə yeni bir şəkil verdi ki, bu da öz ifadəsini yeni bir baş örtüyündə tapmışdır. Bu qırmızı başlıq 12 imama işarət edən və 12 dilimli bir Heydəri baş örtüyü idi Qızılbaşlar Səfəvilər dövlətində hakim mövqe tuturdular. Səfəvilər dövlətinin həm də "Qızılbaşlar dövləti" adlandırılması bununla əlaqədar idi. Qızılbaşlar əvvəlcə Şamlı, Rumlu, Ustaclı, Təkəli, Əfşar, Qacar, Zülqədər, Varsaq, Qaradağlı (Qaradağ sufiləri), sonralar isə Bayat, Qaramanlı, Baharlı, Alpaut, Ərəşli, Qazaxlı və başqa türkdilli tayfaları birləşdirirdi. Talışlar qızılbaşların tərkibində yeganə irandilli xalq idi.
Bolqarıstan qızılbaşları
Bolqarıstan qızılbaşları (bolq. български къзълбаши) — Bolqarıstan ərazisində yaşayan qızılbaş icması. Onların çoxu ya könüllü olaraq, ya da XV–XVII əsrlərdə Osmanlı hakimiyyəti tərəfindən Anadoludan deportasiya olunaraq Dobrucaya yerləşiblər. Qızılbaş camaatı Ludoqoriyedə də mövcuddur. Qızılbaşların çoxusu əslində kim olduqlarını gizlədirlər, ölkədə yaşayan türk və ya bolqarlara ortodoks sünni olduqlarını və ya kimin müraciət etdiyinə görə dəyişərək bəktaşi olduqlarını iddia edirlər. 1992-ci il əhalinin siyahıya alınmasına görə Bolqarıstanda 85,773 şiə yaşayırdı. == İstinadlar == == Əlavə ədəbiyyat == AHMED, Şabanali. DALKILIÇ, MEHMET (redaktor). BULGARİSTAN’DA ALEVİLİK (Yablanovo Örneği) (PDF) (türk). İSTANBUL: İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL İSLAM BİLİMLERİ. 2012.
Pəncab qızılbaşları
Pəncab qızılbaşları (Əli Rza Xanın ailəsi) — bir zamanlar Əfqanıstan və Pəncabda böyük nüfuza malik olan, əslən Şirvan ərazisindən olan qızılbaş əsilli ailə. Nəslin ən tanınmış nümayəndələrindən biri Əli Rza Xan Qızılbaş olmuşdur. O, Birinci ingilis-əfqan müharibəsi və hindistanda ingilislərə yardımı ilə seçilmişdir. Sərdar Əli Xan Rza Əli Xanın babası olmuşdur. O, Xəzər dənizi sahilində yerləşən Şirvan elini tərk edərən bölgəyə gəlmişdir. Onun babaları uzun zamanlar Şirvanda hakim mövqedsə olmuşlar. Nadir şah Əfşar Xorasanı ələ keçirdikdən sonra, 1738-ci ildə hindistana hücuma hazırlaşır. Bu zaman Əli Xanı və bir çox qızılbaş hakimlərinin onun səfərdə olmasından istifadə edərək çaxnaşma təşkil edəcəyindən ehtiyat edərək onlarıda Hindistana aparır. Əli Xan kompaniya müddətində orduda olur. Hindistandan qayıtdıqdan sonra Nadir şah onu Qəndəhara vali təyin edir.
Əfqanıstan qızılbaşları
Əfqanıstan qızılbaşları (fars. افغانستان قزلباش‎) — Azərbaycan türklərinə daxil olan etnoslardan biri, Əfqanıstan əhalisinin bir etnik qrupu, ölkənin bir etnik azlıqlarından biri. Əfqanıstan qızılbaşları həmçinin əfşarlar olaraq da adlandırılırlar. «Sovet etnoqrafiyası», Böyük Rusiya ensiklopediyası və Joshua Projectə görə Əfqanıstan qızılbaşlarının əsas dili Daridir. Kabil ətrafı (şimal hissədə), paytaxtın Çandavul rayonu, Herat şəhərində yaşayan qızılbaşlar azərbaycan türkcəsinin xüsusi bir şivəsində danışırlar. Əfqanıstan mənbələrinə görə qızılbaşlar Kabil, Qəzni, Qəndəhar və digər iri şəhərlərdə cəmləşmişlər. Təhsilli etnik qrup olması səbəbindən tarixən məmur təbəqəsində önəmli yer tutmuşlar. Qızılbaşlar başlarına qırmızı rəngli baş geyimi taxan 7 türk qəbiləsinin (şamlı, rumlu, ustaclı, təkəli, əfşar, qacar, zülqədər, baharlı) nümayəndələrinə deyilirdi. Əfqanıstan qızılbaşları bir necə qrupa bölünürdü: əfşarlar, cavanşirlər və muradxanlılar, həmcinin bayatlar, şahsevənlər, şamlılar, ənsarlı və şah ağası. Cavanşirlər Şuşa əsillidirlər və Əfqanıstan qızılbaşlarının əsas hissəsini təşkil edirlər.

Значение слова в других словарях