ƏSHABÜR-RƏY

əqli dəlilərə əsaslanaraq hüquqi hökm verən şəxslərdir. Quran və hədislərə istinad edən, ancaq hər hansı bir problemin hüquqi həllini tapa bilməyən bir çox alimlər əqli dəlillərlə hökm vermək məcburiyyətində qalmışdırlar. Bu hökmlər İslamın ümumi ruhuna uyğun olaraq qiyas yolu ilə əldə edilirdi. Rəvayətlərə görə qiyasın işlədilməsini Məhəmməd peyğəmbər dəstəkləmişdir. Onun səhabələri bu metoddan faydalanmışdırlar. Peyğəmbər müsəlman icmasında bütün fiqhi məsələləri özü həll edirdi. Buna görə də o dövrlərdə başqa metodlardan geniş istifadə edilmirdi. Buna baxmayaraq peyğəmbər, ayrı-ayrı durumlarda ictihad edərkən öz düşüncəsinin əsasında hökmlər verirdi. Peyğəmbərin vəfatından sonra Xilafətin sərhədləri genişlənmişdir. Bu proses isə bir çox problemlərin yaranmasına gətirib çıxarmışdır. Çünki, ilk İslam qaynaqlarına əsaslanaraq bir çox yeni məsələlərin həlli istiqamətində hökmlər çıxarmaq mümkün olmurdu. Buna görə də, yeni metodlara ehtiyac var idi. İslam alimlərinin bir çoxu yaranmış problemləri öz məntiqi düşüncələri ilə çözməyə çalışmışdırlar. Bu alimlərin əksəriyyəti əsasən İraqda yaşayıb yaradırdılar. Çünki, İraq elə bir yer idi ki, orada çoxlu xalqlar və millətlər yaşayırdı və bu səbəbdən də, orada çoxlu yeni problemlər ortaya çıxırdı. Bu baxımdan da orada çoxlu hüquqi məktəblər ortaya çıxmışdır. Bu məktəbləri “İraq məktəbi”, onun davamçılarını isə “Əshabür-Rəy” adlandırmışlar. Bununla belə, Hicazda Məhəmməd peyğəmbərin dövründən qalan siyasi-ictimai mühit saxlanılmaqda idi. Buna görə, burada rəy metodunun geniş istifadə olunmasına ehtiyac olmamışdır. Bu səbəblə də, burada problemlər birbaşa ilkin mənbələrə əsaslanaraq həll olunurdu. Bu məktəbin mərkəzi Mədinədə yerləşdiyindən, onu “Hicaz məktəbi” adlandırırdılar. Daha sonra Hicaz və İraq hüquq məktəblərinin davamçıları arasında sıx bağlantılar qurulmuş, onların metodları bir-birinə qarışmışdır.
ƏSHABÜR-RƏSS
ƏSHABÜS-SÜFFƏ
OBASTAN VİKİ
Rəy sorğusu
Rəy sorğusu — sorğusunu keçirmək uçun hər şeydən əvvəl anket tərtib etmək lazımdır ki, onun köməyi ilə lazım olan məlumatları toplamaq mümkün olsun. Anket — müəyyən tərzdə struktur cəhətdən təşkil olunmuş və hər biri tədqiqatın əsas vəzifəsi ilə məntiqi surətdə bağlı olan suallar yığımıdır. Anketin tərtib edilməsi prosesi əslində tədqiqatın əsas hipotezasını suallar dilinə çevirməkdən ibarətdir. Bu çox mürəkkəb və olduqca çox zəhmətli, tədqiqatçı-sosioloqdan diqqətlə, səbirlə işləməyi, sualların tipləri haqqında yaxşı biliklərin olmasını, sualları dəqiq ifadə etməyi və onları müəyyən ardıcıllıqla düzməyi bacarmağı tələb edən əməliyyatdır. Anket sualları, adətən, üç əsasa görə fərqləndirilir: məzmununa görə; formasına görə; funksiyasına görə. Sualların məzmununa görə tipləri. Anketin bütün suallarını məzmununa görə şərti olaraq iki böyük qrupa bölmək olar: keçmiş və indiki zamanlardakı faktlar, davranış və fəaliyyət məhsulları haqqında suallar; fərdin motivləri, qiymətləri və rəyləri haqqında suallar. Əgər birinci qrupdan olan suallar vasitəsilə tədqiqatçı rəyi soruşulan haqqında, onun nələri bildiyi və yadda saxladığı haqqında obyektiv məlumat ala bilərsə, ikinci qrupda, daxil olan sualların köməyi ilə o, rəyi soruşulanın nə düşündüyü, bu və ya digər bir şey haqqında rəyi, nə etmək istədiyi və bunun səbəbi haqqında məlumat əldə edir. Birinci qrup suallara hər şeydən əvvəl demoqrafik sualları, rəyi soruşulanın statusunun, cinsinin, yaşının, təhsilinin, ailə vəziyyətinin, peşəsinin, iş stajının və s. müəyyənləşdirilməsinə yönəlmiş sualları aid etmək olar.
İctimai rəy
İctimai rəy — insanların müxtəlif qruplarının onların maraq və tələbatlarına təsir edən real həyat hadisə və proseslərinə münasibətinin (gizli və ya aşkar) təzahür etdiyi kütləvi şüur forması. İctimai rəy açıq şəkildə ifadə olunur, cəmiyyətin və onun siyasi sisteminin fəaliyyətinə təsir göstərir. Məhz ictimai həyatın aktual problemləri ilə bağlı əhalinin açıq, ictimai ifadəsinin mümkünlüyü və bu ifadə edilmiş mövqeyin ictimai-siyasi münasibətlərin inkişafına təsiri xüsusi sosial institut kimi ictimai rəyin mahiyyətini əks etdirir. Eyni zamanda, ictimai rəy bir qrup insana təsir edən konkret məsələ ilə bağlı çoxsaylı fərdi fikirlərin məcmusudur. Hazırda bu nöqteyi-nəzər əksər elmi əsərlərdə öz əksini tapır və ümumi qəbul edilmiş hesab olunur. Bu fenomen qədim dövrlərdən başlayaraq bütün tarixi dövrlərdə mövcud olmuşdur, lakin bəşəriyyətin sosial həyatının bu unikal fenomenini ifadə edən terminin özü IX əsrdə Rusiyada, sonra isə XII əsrdə İngiltərədə meydana çıxdı. Orada onun baş verməsi ingilis dövlət və ictimai xadimi, yazıçı İohann Solsberinin adı ilə bağlıdır ki, o, “Polikratik” kitabında ölkə əhalisinin parlamentə mənəvi dəstəyini ifadə etmək üçün istifadə edib. Sonrakı “ictimai rəy” termini “Public opinion” iki sözünün birləşməsinin hərfi tərcüməsi idi. İngiltərədən bu ifadə digər ölkələrə və XVIII əsrin sonlarından nüfuz etdi və ümumi qəbul edildi.
Layihə:Vizual redaktor/Rəy
Rəy Əl Əhali (qəzet)
"Rəy Əl Əhali" (qəzet) — gündəlik, ictimai, siyasi qəzet. Qəzetin ilk sayı 1959-cu il sentyabrın 6-sı ərəb dilində dərc edilib. Digər nömrələri isə həftəlik olaraq dörd səhifədə Kərkük Bələdiyyə mətbəəsində çap edilib. Bir müddət Kərkükdən kənarda Səlahəddin mətbəəsində çap edilib. Qəzetin təsisçisi Siddiq Bulukini, baş yazarı isə vəkil Mehmet Mərdan Qələmçi idi. İlk sayında dərc edilmiş “Əhdafuna”, yəni “Məqsədimiz” sərlövhəli məqalədə: ifadəsi ilə demokratiya anlayışını ortaya qoyurdu. Qəzetin kin, nifrət dolu məqalələri cəmiyyətdə toplumlar arasında bir-birinə pislik etməyə qədər gedib çıxan anlaşılmazlıq və uyğunsuzluq yaratmağa yönəlmişdi. Nəşrin təsisçisi tərəfindən reallaşdırılan bu ayrı-seçkilik yolunu təhlükəli hesab edən məsul redaktor Qələmçi vəzifəsindən ayrıldı, onun yerinə isə süleymaniyyəli vəkil Siddiq Abdullah Muxtar təyin edildi. Bu şəxs də qısa müddət sonra ağır və məsuliyyətli işi tərk etdikdən sonra onun əvəzinə təqaüddə olan kifrili bölgə üzrə dövlətin rəsmi səlahiyyətli rəhbəri, vəkil Nazim Vandavi bu vəzifəyə təyin edilib. Daha sonra qəzetin bu işini süleymaniyyəli vəkil Mahmud Tofiq aparıb, lakin qəzetin sahibi Siddiq Əli Bulukininin naməlum şəxslər tərəfindən qətlə yetirilməsi ilə 1963-cü il fevralın 8-i “Rəy Əl Əhali”nin rəsmi şəkildə fəaliyyəti dayandırılıb.