Məhəmməd Tağı Sidqi: Redaktələr arasındakı fərq

Vikipediya, azad ensiklopediya
Naviqasiyaya keç Axtarışa keç
Silinən məzmun Əlavə edilmiş məzmun
k →‎Həyatı: orfoqrafiya, vizual, vikiləşdirmə
(2 istifadəçi tərəfindən edilmiş 35 dəyişiklik göstərilmir)
Sətir 16: Sətir 16:
|vətəndaşlığı = {{Rusİmp}}
|vətəndaşlığı = {{Rusİmp}}
|milliyyəti = Azərbaycan türkü
|milliyyəti = Azərbaycan türkü
|həyat yoldaşı = İsmət xanım<ref>[http://www.serqqapisi.az/index.php/humanitar/m-d-niyy-t/5760-arkhiv-saenaedlaerinin-dili-ilae] {{Dead link|date=October 2022 |bot=InternetArchiveBot }}</ref>
|həyat yoldaşı = İsmət xanım<ref>[http://www.serqqapisi.az/index.php/humanitar/m-d-niyy-t/5760-arkhiv-saenaedlaerinin-dili-ilae] {{dead link|date=October 2022 |bot=InternetArchiveBot }}</ref>
|uşağı = Dostu xanım Səfərova<br>[[Məmmədəli Sidqi Səfərov]]<br>Məmmədhəsən Səfərov
|uşağı = Dostu xanım Səfərova<br />[[Məmmədəli Sidqi Səfərov]]<br />Məmmədhəsən Səfərov
|təhsili =
|təhsili =
|ixtisası =
|ixtisası =
Sətir 37: Sətir 37:


== Həyatı ==
== Həyatı ==
Məhəmməd Tağı Sidqi 1854-cü ildə Naxçıvan mahalının [[Ordubad]] şəhərində anadan olmuşdur. Məhəmməd Tağı Sidqi [[Ordubad]]<nowiki/>da [[mədrəsə]] təhsili almış, bu təhsil ocağında islam dininin əsaslarını, ərəb və fars dillərini, Şərq [[ədəbiyyat]]<nowiki/>ını öyrənmişdir<ref name=":0" /> . Gənc yaşlarında [[İran]]<nowiki/>a səyahət etmiş, [[Təbriz]], [[Şiraz]], [[Nişapur]] şəhərlərini gəzmiş, ordubadlı [[tacir]]<nowiki/>lərin yanında kiçik ticarətlə məşğul olmuş və ailəsini dolandırmaq üçün çayxana açmışdı <ref name=":0" />. Bu çayxana həmin dövrdə [[Ordubad]]<nowiki/>da yaşayan [[şair]]<nowiki/>lərin və açıq fikirli adamların görüş və fikir mübadiləsi yerinə çevrilmişdir<ref name=":0">{{Cite book |last=İsa |first=Həbibbəyli |title=Məhəmməd Tağı Sidqinin
Məhəmməd Tağı Sidqi 1854-cü ildə Naxçıvan mahalının [[Ordubad]] şəhərində anadan olmuşdur. Məhəmməd Tağı Sidqi [[Ordubad]]da [[mədrəsə]] təhsili almış, bu təhsil ocağında islam dininin əsaslarını, ərəb və fars dillərini, Şərq [[ədəbiyyat]]ını öyrənmişdir<ref name=":0" /> . Gənc yaşlarında [[İran]]a səyahət etmiş, [[Təbriz]], [[Şiraz]], [[Nişapur]] şəhərlərini gəzmiş, ordubadlı [[tacir]]lərin yanında kiçik ticarətlə məşğul olmuş və ailəsini dolandırmaq üçün çayxana açmışdı<ref name=":0" />. Bu çayxana həmin dövrdə [[Ordubad]]da yaşayan [[şair]]lərin və açıqfikirli adamların görüş və fikir mübadiləsi yerinə çevrilmişdir<ref name=":0">{{Cite book |last=İsa |first=Həbibbəyli |title=Məhəmməd Tağı Sidqinin
həyatı və ədəbi-maarifçi fəaliyyəti. Sənətkarın elmi
həyatı və ədəbi-maarifçi fəaliyyəti. Sənətkarın elmi
pasportu–27. |publisher=Elm və təhsil |year=2022 |isbn=978-9952-534-31-3 |location=Bakı |pages=35-36}}</ref> . Məhəmməd Tağı Sidqinin oğlu, tanınmış [[publisist]] Məmmədəli Sidqi Səfərov 5 fevral 1951-ci il tarixdə yazdığı “Tərcümeyi-halım” adlı xatiratında atasının çayxanasını aşağıdakı kimi səciyyələndirmişdir: “O zaman atamın çayçı dükanı [[Ordubad]] ziyalılarının yığıncaq yeri olur… Haman çayçı dükanında [[Sədi Şirazi|Sədi]], [[Hafiz]], [[Firdovsi]], [[Nizami Gəncəvi]] kimi [[şair]]<nowiki/>lərin [[şeir]]<nowiki/>ləri oxunur və təhlil olunurmuş<ref>{{Cite book |last=Səfərov |first=Məmmədəli Sidqi |title=Tərcümeyi halım. |publisher=AMEA Əlyaz-malar İnstitutunun fondu. A-25, Q-7 (180). |pages=vərəq 3}}</ref>.
pasportu–27. |publisher=Elm və təhsil |year=2022 |isbn=978-9952-534-31-3 |location=Bakı |pages=35-36}}</ref> . Məhəmməd Tağı Sidqinin oğlu, tanınmış [[publisist]] Məmmədəli Sidqi Səfərov 5 fevral 1951-ci il tarixdə yazdığı "Tərcümeyi-halım" adlı xatiratında atasının çayxanasını aşağıdakı kimi səciyyələndirmişdir: "O zaman atamın çayçı dükanı [[Ordubad]] ziyalılarının yığıncaq yeri olur… Haman çayçı dükanında [[Sədi Şirazi|Sədi]], [[Hafiz]], [[Firdovsi]], [[Nizami Gəncəvi]] kimi [[şair]]lərin [[şeir]]ləri oxunur və təhlil olunurmuş<ref>{{Cite book |last=Səfərov |first=Məmmədəli Sidqi |title=Tərcümeyi halım. |publisher=AMEA Əlyaz-malar İnstitutunun fondu. A-25, Q-7 (180). |pages=vərəq 3}}</ref>.


Böyük [[pedaqoq]] və görkəmli maarifçi [[şair]] Məhəmməd Tağı Sidqi 9 dekabr 1903-cü ildə indiki [[Kəngərli rayonu|Kəngərli]] rayonunun [[Qarabağlar (Kəngərli)|Qarabağlar]] [[kənd]]<nowiki/>ində qəflətən vəfat etmiş, [[Naxçıvan]] şəhərində dəfn olunmuşdur. Görkəmli maarifçi [[şair]] və pedaqoqun vəfatı ümumxalq matəmi mərasiminə çevrilmişdir<ref name=":0" />.
Böyük [[pedaqoq]] və görkəmli maarifçi [[şair]] Məhəmməd Tağı Sidqi 9 dekabr 1903-cü ildə indiki [[Kəngərli rayonu]]nun [[Qarabağlar (Kəngərli)|Qarabağlar]] [[kənd]]ində qəflətən vəfat etmiş, [[Naxçıvan]] şəhərində dəfn olunmuşdur. Görkəmli maarifçi [[şair]] və pedaqoqun vəfatı ümumxalq matəmi mərasiminə çevrilmişdir<ref name=":0" />.


== Fəaliyyəti ==
== Fəaliyyəti ==
Məmməd Tağı Sidqi Ordubadda "[[Əxtər]]" (1892, maarifçi ziyalı Hüseyn Sultan Kəngərli ilə birgə), [[Naxçıvan]]<nowiki/>da isə "[[Məktəbi-tərbiyə|Tərbiyə]]" ("Məktəbi-Tərbiyə", 1894) [[məktəb]]<nowiki/>i təsis etmiş, xalq [[müəllim]]<nowiki/>i kimi şöhrət qazanmış, ədəbi-mədəni tədbirlərin və [[teatr]] tamaşalarının əsas təşkilatçılarından olmuşdur.<ref>Hüseyn Əhmədov. Azərbaycan məktəb və pedaqoji fikir tarixi. Bakı: Elm və təhsil, 2014. — səh. 189.</ref> Məhəmməd Tağı Sidqi [[Ordubad]]da fəaliyyət göstərən "[[Əncüməni-şüəra|Əncümənü-şüəra]]" ədəbi məclisinin ən fəal üzvlərindən biri olmuş, hətta bir müddət bu [[ədəbi məclis]]ə rəhbərlik etmiş, "Əncümənü-şüəra" ədəbi məclisində iştirakı Məhəmməd Tağı Sidqinin [[şair]] kimi formalaşmasında və inkişafında mühüm rol oynamışdır<ref name=":0" />. "Tərbiyə məktəbi" [[Azərbaycan]] [[məktəb]] tarixində tədrisin [[ana dili]]<nowiki/>ndə aparıldığı ilk milli məktəblərdən biri idi. Məhəmməd Tağı Sidqi dövrün maarifçi ziyalılarını məktəbin ətrafında birləşdirmişdir. [[Cəlil Məmmədquluzadə]], Qurbanəlibəy Şərifzadə, Cümşüd Paşa Sultanov, [[Mirzə Nəsrulla Əmirov]], Mirzə Cəlil Şürbi, Mirzə Ələkbər Süleymanov və başqaları burada Sidqinin elmi-ədəbi söhbətlərinə qulaq asmış, qələm əhlinin şeirlərini dinləyib müzakirə etmiş, [[Rusiya]], [[Qafqaz]] və Şərq [[mətbuat]]<nowiki/>ını mütaliə etmək imkanı qazanmışlar. Məktəbdə qabaqcıl ziyalıların iştirakı və təşəbbüsü ilə [[teatr]] tamaşaları göstərilmiş, ədəbi müsabiqələr, müzakirələr və yubiley gecələri təşkil olunmuşdur.<ref name=":0" /> Böyük [[pedaqoq]] Məhəmməd Tağı Sidqi [[Azərbaycan]] məktəbi və pedaqoji fikri tarixində ilk dəfə olaraq rəhbərlik etdiyi məktəbin daxili nizamnaməsini və nümunəvi hesabatlarını hazırlamışdır. Sidqi tərəfindən tərtib edilmiş "Məktəbli üçün yaddaş", "Məktəbi-Tərbiyə" şagirdlərinin tapşırıqları" kimi əhəmiyyətli sənədlərdə [[məktəb]]<nowiki/>in, [[müəllim]]<nowiki/>in cəmiyyətdəki yeri və mövqeyi, xüsusən, yeni nəslin tərbiyələndirilməsinin əsas prinsipləri və vəzifələri öz əksini tapmışdır<ref name=":0" />.
Məmməd Tağı Sidqi Ordubadda "[[Əxtər]]" (1892, maarifçi ziyalı Hüseyn Sultan Kəngərli ilə birgə), [[Naxçıvan]]da isə "[[Məktəbi-tərbiyə|Tərbiyə]]" ("Məktəbi-Tərbiyə", 1894) [[məktəb]]i təsis etmiş, xalq [[müəllim]]i kimi şöhrət qazanmış, ədəbi-mədəni tədbirlərin və [[teatr]] tamaşalarının əsas təşkilatçılarından olmuşdur.<ref>Hüseyn Əhmədov. Azərbaycan məktəb və pedaqoji fikir tarixi. Bakı: Elm və təhsil, 2014. — səh. 189.</ref> Məhəmməd Tağı Sidqi [[Ordubad]]da fəaliyyət göstərən "[[Əncüməni-şüəra|Əncümənü-şüəra]]" ədəbi məclisinin ən fəal üzvlərindən biri olmuş, hətta bir müddət bu [[ədəbi məclis]]ə rəhbərlik etmiş, "Əncümənü-şüəra" ədəbi məclisində iştirakı Məhəmməd Tağı Sidqinin [[şair]] kimi formalaşmasında və inkişafında mühüm rol oynamışdır<ref name=":0" />. "Tərbiyə məktəbi" [[Azərbaycan]] [[məktəb]] tarixində tədrisin [[ana dili]]ndə aparıldığı ilk milli məktəblərdən biri idi. Məhəmməd Tağı Sidqi dövrün maarifçi ziyalılarını məktəbin ətrafında birləşdirmişdir. [[Cəlil Məmmədquluzadə]], Qurbanəlibəy Şərifzadə, Cümşüd Paşa Sultanov, [[Mirzə Nəsrulla Əmirov]], Mirzə Cəlil Şürbi, Mirzə Ələkbər Süleymanov və başqaları burada Sidqinin elmi-ədəbi söhbətlərinə qulaq asmış, qələm əhlinin şeirlərini dinləyib müzakirə etmiş, [[Rusiya]], [[Qafqaz]] və Şərq [[mətbuat]]ını mütaliə etmək imkanı qazanmışlar. Məktəbdə qabaqcıl ziyalıların iştirakı və təşəbbüsü ilə [[teatr]] tamaşaları göstərilmiş, ədəbi müsabiqələr, müzakirələr və yubiley gecələri təşkil olunmuşdur.<ref name=":0" /> Böyük [[pedaqoq]] Məhəmməd Tağı Sidqi [[Azərbaycan]] məktəbi və pedaqoji fikri tarixində ilk dəfə olaraq rəhbərlik etdiyi məktəbin daxili nizamnaməsini və nümunəvi hesabatlarını hazırlamışdır. Sidqi tərəfindən tərtib edilmiş "Məktəbli üçün yaddaş", "Məktəbi-Tərbiyə" şagirdlərinin tapşırıqları" kimi əhəmiyyətli sənədlərdə [[məktəb]]in, [[müəllim]]in cəmiyyətdəki yeri və mövqeyi, xüsusən, yeni nəslin tərbiyələndirilməsinin əsas prinsipləri və vəzifələri öz əksini tapmışdır<ref name=":0" />.


[[Naxçıvan Muxtar Respublikası]] Ali Məclisi sədrinin "Görkəmli [[pedaqoq]], maarifçi və şair Məhəmməd Tağı Sidqinin 150 illik yubileyinin keçirilməsi və xatirəsinin əbədiləşdirilməsi haqqında" 11 mart 2004-cü il tarixli Sərəncamı ilə [[Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrı]]<nowiki/>na Məhəmməd Tağı Sidqinin adı verilmiş, onun adını daşıyan Naxçıvan şəhər 4 nömrəli və Ordubad şəhər 1 nömrəli orta [[məktəb]]<nowiki/>lərində xatirə güşələrinin yaradılması, seçilmiş şeirlərinin nəşr olunması və digər tədbirlər nəzərdə tutulmuşdur.
[[Naxçıvan Muxtar Respublikası]] Ali Məclisi sədrinin "Görkəmli [[pedaqoq]], maarifçi və şair Məhəmməd Tağı Sidqinin 150 illik yubileyinin keçirilməsi və xatirəsinin əbədiləşdirilməsi haqqında" 11 mart 2004-cü il tarixli Sərəncamı ilə [[Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrı]]na Məhəmməd Tağı Sidqinin adı verilmiş, onun adını daşıyan Naxçıvan şəhər 4 nömrəli və Ordubad şəhər 1 nömrəli orta [[məktəb]]lərində xatirə güşələrinin yaradılması, seçilmiş şeirlərinin nəşr olunması və digər tədbirlər nəzərdə tutulmuşdur.


== Yaradıcılığı ==
== Yaradıcılığı ==
Məhəmməd Tağı Sidqi XX əsrin II yarısı [[Azərbaycan]] maarifçi-realist [[ədəbiyyat]]ının əsas yaradıcılarından biridir<ref name=":1">{{Cite book |last=Məhəmməd Tağı Sidqi |title=Məktəb hekayətləri |publisher=Sabah |year=1996 |location=Bakı |pages=45-46}}</ref> .
Məhəmməd Tağı Sidqi XX əsrin II yarısı [[Azərbaycan]] maarifçi-realist [[ədəbiyyat]]<nowiki/>ının əsas yaradıcılarından biridir<ref name=":1">{{Cite book |last=Məhəmməd Tağı Sidqi |title=Məktəb hekayətləri |publisher=Sabah |year=1996 |location=Bakı |pages=11-12}}</ref> . Elmi-pedaqoji dəyərə malik yeddi dərsliyin ("Nümuneyi-əxlaq", "Töhfeyi-bənat, yainki Qızlara hədiyyə", "Müxtəsər coğrafiya risaləsi" s.) müəllifidir. (əlyazmaları [[Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası]] Məhəmməd Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunda saxlanır) Sidqi müntəzəm surətdə bədii yaradıcılıqla da məşğul olmuşdur. [[Ordubad]]<nowiki/>da fəaliyyət göstərən "[[Əncüməni-şüəra]]" ədəbi məclisinin fəal üzvlərindən idi. Pedaqoji fəaliyyəti ilə bilavasitə bağlı olan ədəbi irsi qəzəllərdən (300-dən çox), "Məsnəviyyati-mənəviyyə" adlı irihəcmli mənzumədən, "Kəbb Nəsir" mənzum hekayətindən, "Heykəli-insanə bir nəzər" ədəbi-fəlsəfi traktatından (1912-ci ildə kitab halında çap edilmişdir), 20-dən çox [[hekayə]]<nowiki/>dən ibarətdir. Sidqi Azərbaycan [[uşaq]] [[nəsr]]<nowiki/>inin ilk yetkin nümunələrini yaratmışdır. "Məktəb hekayələri" kimi tanınan bu əsərlərdə ("Məktəbə davam", "Gözütox uşağın hekayəti", "Yalançı uşaq", "Səxavətli uşaq" və s.) o, özünün maarifçilik ideyalarını, pedaqoji görüşlərini, yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətləri bədii şəkildə təbliğ etmişdir. Onun təşəbbüsü ilə "Tərbiyə" məktəbində [[Aleksandr Puşkin|A. S. Puşkin]]<nowiki/>in anadan olmasının 100 illik yubileyi keçirilmiş (1899), bu münasibətlə Sidqi məruzə etmişdir (1914-cü ildə kitabça halında çapdan çıxmışdır). Sidqi [[publisistika]] sahəsində də fəaliyyət göstərmiş, "[[Tərcüman (qəzet)|Tərcüman]]" ([[Bağçasaray|Baxçasaray]]), "[[Əxtər (qəzet)|Əxtər]]" ([[İstanbul]]), "[[Həbl-ül-mətin|Həblülmətin]]" ([[Kəlkətə]]), "[[Kaspi (qəzet)|Kaspi]]" ([[Bakı]]), "Nasiri" ([[Təbriz]]) və s. [[qəzet]]<nowiki/>lərlə yaxından əməkdaşlıq etmiş, ara-sıra məqalələr dərc etdirmişdir. [[Ana dili]]<nowiki/>ndə "Çıraq" adlı [[qəzet]] çıxarmaq üçün təşəbbüs göstərmişdir.


===== Lirikası =====
===== Lirikası =====
Məhəmməd Tağı Sidqi isə ədəbi mühitdə maarifçi-şair və [[pedaqoq]] kimi qəbul edilmiş, maarifçi [[şeir]]<nowiki/>lər yazmış, şeirdə yeni fikirlərin, maarifçi düşüncənin ifadə edilməsinə ciddi meyil göstərilmişdir<ref name=":1" />. Onun “Şikayətnamə”, “Dostlardan birinə mədəniyyətin yayılması haqqında yazılmış şeir”, “Tərcüman” qəzetinin onuncu ildönümü münasibətilə təbrik” [[qəzəl]]<nowiki/>ləri poetik irsinin maraqlı nümunələrindəndir<ref name=":0" />. [[Şair]]<nowiki/>in “Elmin şərafəti”, “Məhəmmədəliyə nəsihət”, “Məktəbdə”, “Dərsə diqqət”, “Yüz il yatandan sonra” [[şeir]]<nowiki/>lərində maarifçi ideyalar əks olunmuşdur:
Məhəmməd Tağı Sidqi isə ədəbi mühitdə maarifçi-şair və [[pedaqoq]] kimi qəbul edilmiş, maarifçi [[şeir]]lər yazmış, şeirdə yeni fikirlərin, maarifçi düşüncənin ifadə edilməsinə ciddi meyil göstərilmişdir<ref name=":1" />. Onun "Şikayətnamə", "Dostlardan birinə mədəniyyətin yayılması haqqında yazılmış şeir", "Tərcüman" qəzetinin onuncu ildönümü münasibətilə təbrik" [[qəzəl]]ləri poetik irsinin maraqlı nümunələrindəndir<ref name=":0" />. [[Şair]]in "Elmin şərafəti", "Məhəmmədəliyə nəsihət", "Məktəbdə", "Dərsə diqqət", "Yüz il yatandan sonra" [[şeir]]lərində maarifçi ideyalar əks olunmuşdur:


Çox tərəqqi tapıb cümlə millət,
Çox tərəqqi tapıb cümlə millət,
Sətir 64: Sətir 64:
Keçməmiş, keçməmiş vaxtı-fürsət,
Keçməmiş, keçməmiş vaxtı-fürsət,


Eyləyək, eyləyək dərsə diqqət<ref>{{Cite book |last=Məhəmməd Tağı Sidqi |title=Əsərləri. |publisher=“Çaşıoğlu” |year=2004 |location=Bakı |pages=s.24}}</ref>.
Eyləyək, eyləyək dərsə diqqət<ref name=":2">{{Cite book |last=Məhəmməd Tağı Sidqi |title=Əsərləri. |publisher=“Çaşıoğlu” |year=2004 |location=Bakı |pages=s.52}}</ref>.


===== Nəsri =====
===== Nəsri =====
Böyük maarifçi ədib Məhəmməd Tağı Sidqi [[Azərbaycan ədəbiyyatı]]nda [[uşaq]] [[nəsr]]inin ilk yaradıcılarından biridir<ref name=":1" />. Məhəmməd Tağı Sidqinin kiçik [[hekayə]]lərində maarifçi-didaktik ideya-məzmunla yanaşı, hadisələri aydın süjet əsasında, sadə bir dillə təqdim etmək prinsipinə ciddi əməl etmiş, [[nəsr]] yaradıcılığında yığcam [[süjet]] kiçik [[hekayə]]nin ana xəttini, daxili məntiqini çatdırmağa uğurla xidmət etmişdir<ref name=":1" />. O, [[Azərbaycan ədəbiyyatı]]nda miniatür [[hekayə]]nin yaradıcısıdır. O, cəmi bir neçə sətirdən ibarət olan miniatür [[hekayə]]lərində [[süjet]] qurmağı və obraz yaratmağı bacarmış və miniatür hekayələri tərbiyəvi-didaktik [[rəvayət]]lər əsasında yazmışdır<ref name=":1" />. Pedaqoji fəaliyyəti ilə bilavasitə bağlı olan ədəbi irsi qəzəllərdən (300-dən çox), "Məsnəviyyati-mənəviyyə" adlı irihəcmli mənzumədən, "Kəbb Nəsir" mənzum hekayətindən, "Heykəli-insanə bir nəzər" ədəbi-fəlsəfi traktatından (1912-ci ildə kitab halında çap edilmişdir), 20-dən çox [[hekayə]]dən ibarətdir. "Məktəb hekayələri" kimi tanınan bu əsərlərdə ("Məktəbə davam", "Gözütox uşağın hekayəti", "Yalançı uşaq", "Səxavətli uşaq" və s.) o, özünün maarifçilik ideyalarını, pedaqoji görüşlərini, yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətləri bədii şəkildə təbliğ etmişdir. Onun təşəbbüsü ilə "Tərbiyə" məktəbində [[Aleksandr Puşkin|A. S. Puşkinin]] anadan olmasının 100 illik yubileyi keçirilmiş (1899), bu münasibətlə Sidqi məruzə etmişdir (1914-cü ildə kitabça halında çapdan çıxmışdır).
Böyük maarifçi ədib Məhəmməd Tağı Sidqi Azərbaycan ədəbiyyatında uşaq nəsrinin ilk yaradıcılarından biridir.


===== Publisistikası =====
===== Publisistikası =====
Bədii yaradıcılıqla yanaşı, Məhəmməd Tağı Sidqi [[mətbuat]] dünyası ilə də bağlı olmuşdur. O, dövrünün [[Rusiya]], [[Türkiyə]], [[İran]], hətta [[Hindistan]] və [[Misir]] [[mətbuat]]ı ilə tanış olmuş, müxtəlif ölkələrdən ona göndərilmiş [[qəzet]]lərin [[Ordubad]]dakı çayxanasında və burada açdığı "Əxtər" məktəbində, [[Naxçıvan Muxtar Respublikası|Naxçıvanda]] müdirlik etdiyi "[[Məktəbi-tərbiyə|Məktəbi-Tərbiyə]]"də ziyalılarla birlikdə oxunub müzakirə olunmasını təşkil etmişdir. O, "[[Tərcüman (qəzet)|Tərcüman]]" ([[Bağçasaray|Baxçasaray]]), "[[Əxtər (qəzet)|Əxtər]]" ([[İstanbul]]), "[[Həbl-ül-mətin|Həblülmətin]]" ([[Kəlkətə]]), "[[Kaspi (qəzet)|Kaspi]]" ([[Bakı]]), "Nasiri" ([[Təbriz]]) və s. [[qəzet]]lərlə yaxından əməkdaşlıq etmiş, ara-sıra məqalələr dərc etdirmişdir. [[Ana dili]]ndə "Çıraq" adlı [[qəzet]] çıxarmaq üçün təşəbbüs göstərmişdir.

== Pedaqoji görüşləri və dərslikləri ==
Həyatı və fəaliyyəti maarifçilik hərəkatı ilə möhkəm surətdə bağlı olan Məhəmməd Tağı Sidqi [[məktəb]], [[müəllim]], [[təhsil]], [[əxlaq]] və mənəviyyat haqqında qiymətli fikirlər söyləmiş, ustad müəllimin pedaqoji görüşləri onun "Nümuneyi-əxlaq" və "Töhfeyi-bənat, yainki Qızlara hədiyyə" dərsliklərində, "Nəsihətnamə"sində, "Məktəbi-Tərbiyə" şagirdlərinin tapşırıqları", "Məktəbli üçün yaddaş" adlı metodiki çalışmalarında öz əksini tapmışdır<ref name=":2" />.


== Həmçinin bax ==
== Həmçinin bax ==

06:05, 14 may 2024 tarixindəki versiya

Məhəmməd Tağı Sidqi
Məhəmməd Tağı Kərbəlayi Səfər oğlu Səfərov
Təxəllüsü Tağı Sidqi
Doğum tarixi
Doğum yeri Ordubad, Ordubad qəzası, İrəvan quberniyası, Rusiya imperiyası
Vəfat tarixi (49 yaşında)
Vəfat yeri Qarabağlar, Naxçıvan qəzası, İrəvan quberniyası, Rusiya imperiyası
Dəfn yeri
Vətəndaşlığı Rusiya İmperiyası Rusiya imperiyası
Milliyyəti Azərbaycan türkü
Həyat yoldaşı İsmət xanım[1]
Uşaqları Dostu xanım Səfərova
Məmmədəli Sidqi Səfərov
Məmmədhəsən Səfərov
Fəaliyyəti yazıçı, şair, jurnalist, pedaqoq
Üzvlüyü
Vikimənbənin loqosu Məhəmməd Tağı Sidqi Vikimənbədə

Məhəmməd Tağı Sidqi (tam adı: Səfərov Məhəmməd Tağı Kərbəlayi Səfər oğlu) — Azərbaycan maarifçisi, pedaqoq, şair, publisist,[2] böyük mütəfəkkir, müəllim, ədəbiyyatşünas, filosof və coğrafiyaşünas. Məhəmməd Tağı Sidqinin maarifçi ideyaları, bədii yaradıcılığı və elmi-pedaqoji əsərləri XIX əsrin sonları, XX əsrin əvvəllərinin maarifçilik hərəkatının və maarifçi-realist ədəbiyyatın mühüm hadisəsidir. Onun ideyaları və çoxcəhətli fəaliyyəti nəinki Azərbaycan miqyasında, Qafqazda, Türkiyədəİranda da əks-səda doğurmuş, ümummilli inkişafa ciddi təsir göstərmişdir. Məhəmməd Tağı Sidqi universal elmi biliklərə malik olan geniş dünyagörüşlü maarifçi ziyalı olmuşdur.

Həyatı

Məhəmməd Tağı Sidqi 1854-cü ildə Naxçıvan mahalının Ordubad şəhərində anadan olmuşdur. Məhəmməd Tağı Sidqi Ordubadda mədrəsə təhsili almış, bu təhsil ocağında islam dininin əsaslarını, ərəb və fars dillərini, Şərq ədəbiyyatını öyrənmişdir[3] . Gənc yaşlarında İrana səyahət etmiş, Təbriz, Şiraz, Nişapur şəhərlərini gəzmiş, ordubadlı tacirlərin yanında kiçik ticarətlə məşğul olmuş və ailəsini dolandırmaq üçün çayxana açmışdı[3]. Bu çayxana həmin dövrdə Ordubadda yaşayan şairlərin və açıqfikirli adamların görüş və fikir mübadiləsi yerinə çevrilmişdir[3] . Məhəmməd Tağı Sidqinin oğlu, tanınmış publisist Məmmədəli Sidqi Səfərov 5 fevral 1951-ci il tarixdə yazdığı "Tərcümeyi-halım" adlı xatiratında atasının çayxanasını aşağıdakı kimi səciyyələndirmişdir: "O zaman atamın çayçı dükanı Ordubad ziyalılarının yığıncaq yeri olur… Haman çayçı dükanında Sədi, Hafiz, Firdovsi, Nizami Gəncəvi kimi şairlərin şeirləri oxunur və təhlil olunurmuş[4].

Böyük pedaqoq və görkəmli maarifçi şair Məhəmməd Tağı Sidqi 9 dekabr 1903-cü ildə indiki Kəngərli rayonunun Qarabağlar kəndində qəflətən vəfat etmiş, Naxçıvan şəhərində dəfn olunmuşdur. Görkəmli maarifçi şair və pedaqoqun vəfatı ümumxalq matəmi mərasiminə çevrilmişdir[3].

Fəaliyyəti

Məmməd Tağı Sidqi Ordubadda "Əxtər" (1892, maarifçi ziyalı Hüseyn Sultan Kəngərli ilə birgə), Naxçıvanda isə "Tərbiyə" ("Məktəbi-Tərbiyə", 1894) məktəbi təsis etmiş, xalq müəllimi kimi şöhrət qazanmış, ədəbi-mədəni tədbirlərin və teatr tamaşalarının əsas təşkilatçılarından olmuşdur.[5] Məhəmməd Tağı Sidqi Ordubadda fəaliyyət göstərən "Əncümənü-şüəra" ədəbi məclisinin ən fəal üzvlərindən biri olmuş, hətta bir müddət bu ədəbi məclisə rəhbərlik etmiş, "Əncümənü-şüəra" ədəbi məclisində iştirakı Məhəmməd Tağı Sidqinin şair kimi formalaşmasında və inkişafında mühüm rol oynamışdır[3]. "Tərbiyə məktəbi" Azərbaycan məktəb tarixində tədrisin ana dilində aparıldığı ilk milli məktəblərdən biri idi. Məhəmməd Tağı Sidqi dövrün maarifçi ziyalılarını məktəbin ətrafında birləşdirmişdir. Cəlil Məmmədquluzadə, Qurbanəlibəy Şərifzadə, Cümşüd Paşa Sultanov, Mirzə Nəsrulla Əmirov, Mirzə Cəlil Şürbi, Mirzə Ələkbər Süleymanov və başqaları burada Sidqinin elmi-ədəbi söhbətlərinə qulaq asmış, qələm əhlinin şeirlərini dinləyib müzakirə etmiş, Rusiya, Qafqaz və Şərq mətbuatını mütaliə etmək imkanı qazanmışlar. Məktəbdə qabaqcıl ziyalıların iştirakı və təşəbbüsü ilə teatr tamaşaları göstərilmiş, ədəbi müsabiqələr, müzakirələr və yubiley gecələri təşkil olunmuşdur.[3] Böyük pedaqoq Məhəmməd Tağı Sidqi Azərbaycan məktəbi və pedaqoji fikri tarixində ilk dəfə olaraq rəhbərlik etdiyi məktəbin daxili nizamnaməsini və nümunəvi hesabatlarını hazırlamışdır. Sidqi tərəfindən tərtib edilmiş "Məktəbli üçün yaddaş", "Məktəbi-Tərbiyə" şagirdlərinin tapşırıqları" kimi əhəmiyyətli sənədlərdə məktəbin, müəllimin cəmiyyətdəki yeri və mövqeyi, xüsusən, yeni nəslin tərbiyələndirilməsinin əsas prinsipləri və vəzifələri öz əksini tapmışdır[3].

Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisi sədrinin "Görkəmli pedaqoq, maarifçi və şair Məhəmməd Tağı Sidqinin 150 illik yubileyinin keçirilməsi və xatirəsinin əbədiləşdirilməsi haqqında" 11 mart 2004-cü il tarixli Sərəncamı ilə Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrına Məhəmməd Tağı Sidqinin adı verilmiş, onun adını daşıyan Naxçıvan şəhər 4 nömrəli və Ordubad şəhər 1 nömrəli orta məktəblərində xatirə güşələrinin yaradılması, seçilmiş şeirlərinin nəşr olunması və digər tədbirlər nəzərdə tutulmuşdur.

Yaradıcılığı

Məhəmməd Tağı Sidqi XX əsrin II yarısı Azərbaycan maarifçi-realist ədəbiyyatının əsas yaradıcılarından biridir[6] .

Lirikası

Məhəmməd Tağı Sidqi isə ədəbi mühitdə maarifçi-şair və pedaqoq kimi qəbul edilmiş, maarifçi şeirlər yazmış, şeirdə yeni fikirlərin, maarifçi düşüncənin ifadə edilməsinə ciddi meyil göstərilmişdir[6]. Onun "Şikayətnamə", "Dostlardan birinə mədəniyyətin yayılması haqqında yazılmış şeir", "Tərcüman" qəzetinin onuncu ildönümü münasibətilə təbrik" qəzəlləri poetik irsinin maraqlı nümunələrindəndir[3]. Şairin "Elmin şərafəti", "Məhəmmədəliyə nəsihət", "Məktəbdə", "Dərsə diqqət", "Yüz il yatandan sonra" şeirlərində maarifçi ideyalar əks olunmuşdur:

Çox tərəqqi tapıb cümlə millət,

Biz də təhsil edək istirahət.

Ciddü-cəhd eyləsin əhli-qeyrət,

Bəlkə gəlsin ələ elmü sənət.

Keçməmiş, keçməmiş vaxtı-fürsət,

Eyləyək, eyləyək dərsə diqqət[7].

Nəsri

Böyük maarifçi ədib Məhəmməd Tağı Sidqi Azərbaycan ədəbiyyatında uşaq nəsrinin ilk yaradıcılarından biridir[6]. Məhəmməd Tağı Sidqinin kiçik hekayələrində maarifçi-didaktik ideya-məzmunla yanaşı, hadisələri aydın süjet əsasında, sadə bir dillə təqdim etmək prinsipinə ciddi əməl etmiş, nəsr yaradıcılığında yığcam süjet kiçik hekayənin ana xəttini, daxili məntiqini çatdırmağa uğurla xidmət etmişdir[6]. O, Azərbaycan ədəbiyyatında miniatür hekayənin də yaradıcısıdır. O, cəmi bir neçə sətirdən ibarət olan miniatür hekayələrində süjet qurmağı və obraz yaratmağı bacarmış və miniatür hekayələri tərbiyəvi-didaktik rəvayətlər əsasında yazmışdır[6]. Pedaqoji fəaliyyəti ilə bilavasitə bağlı olan ədəbi irsi qəzəllərdən (300-dən çox), "Məsnəviyyati-mənəviyyə" adlı irihəcmli mənzumədən, "Kəbb Nəsir" mənzum hekayətindən, "Heykəli-insanə bir nəzər" ədəbi-fəlsəfi traktatından (1912-ci ildə kitab halında çap edilmişdir), 20-dən çox hekayədən ibarətdir. "Məktəb hekayələri" kimi tanınan bu əsərlərdə ("Məktəbə davam", "Gözütox uşağın hekayəti", "Yalançı uşaq", "Səxavətli uşaq" və s.) o, özünün maarifçilik ideyalarını, pedaqoji görüşlərini, yüksək mənəvi-əxlaqi keyfiyyətləri bədii şəkildə təbliğ etmişdir. Onun təşəbbüsü ilə "Tərbiyə" məktəbində A. S. Puşkinin anadan olmasının 100 illik yubileyi keçirilmiş (1899), bu münasibətlə Sidqi məruzə etmişdir (1914-cü ildə kitabça halında çapdan çıxmışdır).

Publisistikası

Bədii yaradıcılıqla yanaşı, Məhəmməd Tağı Sidqi mətbuat dünyası ilə də bağlı olmuşdur. O, dövrünün Rusiya, Türkiyə, İran, hətta HindistanMisir mətbuatı ilə tanış olmuş, müxtəlif ölkələrdən ona göndərilmiş qəzetlərin Ordubaddakı çayxanasında və burada açdığı "Əxtər" məktəbində, Naxçıvanda müdirlik etdiyi "Məktəbi-Tərbiyə"də ziyalılarla birlikdə oxunub müzakirə olunmasını təşkil etmişdir. O, "Tərcüman" (Baxçasaray), "Əxtər" (İstanbul), "Həblülmətin" (Kəlkətə), "Kaspi" (Bakı), "Nasiri" (Təbriz) və s. qəzetlərlə yaxından əməkdaşlıq etmiş, ara-sıra məqalələr dərc etdirmişdir. Ana dilində "Çıraq" adlı qəzet çıxarmaq üçün təşəbbüs göstərmişdir.

Pedaqoji görüşləri və dərslikləri

Həyatı və fəaliyyəti maarifçilik hərəkatı ilə möhkəm surətdə bağlı olan Məhəmməd Tağı Sidqi məktəb, müəllim, təhsil, əxlaq və mənəviyyat haqqında qiymətli fikirlər söyləmiş, ustad müəllimin pedaqoji görüşləri onun "Nümuneyi-əxlaq" və "Töhfeyi-bənat, yainki Qızlara hədiyyə" dərsliklərində, "Nəsihətnamə"sində, "Məktəbi-Tərbiyə" şagirdlərinin tapşırıqları", "Məktəbli üçün yaddaş" adlı metodiki çalışmalarında öz əksini tapmışdır[7].

Həmçinin bax

İstinadlar

  1. [1] [ölü keçid]
  2. Tərtib edəni: Zaman Əsgərli. "XIX əsr Azərbaycan şeiri antologiyası" (PDF). Milli Kitabxana (az.). "Şərq-Qərb". 2005. 2016-03-05 tarixində arxivləşdirilib (PDF). İstifadə tarixi: 2016-08-13.
  3. 1 2 3 4 5 6 7 8 İsa, Həbibbəyli. Məhəmməd Tağı Sidqinin həyatı və ədəbi-maarifçi fəaliyyəti. Sənətkarın elmi pasportu–27. Bakı: Elm və təhsil. 2022. 35–36. ISBN 978-9952-534-31-3.
  4. Səfərov, Məmmədəli Sidqi. Tərcümeyi halım. AMEA Əlyaz-malar İnstitutunun fondu. A-25, Q-7 (180). vərəq 3.
  5. Hüseyn Əhmədov. Azərbaycan məktəb və pedaqoji fikir tarixi. Bakı: Elm və təhsil, 2014. — səh. 189.
  6. 1 2 3 4 5 Məhəmməd Tağı Sidqi. Məktəb hekayətləri. Bakı: Sabah. 1996. 45–46.
  7. 1 2 Məhəmməd Tağı Sidqi. Əsərləri. Bakı: “Çaşıoğlu”. 2004. s.52.

Mənbə

  • Naxçıvan Muxtar Respublikası — Portal
  • "M. T. Sidqi və M. M. Nəvvabın pedaqoji ideyaları". Yusif Talıbov, Fərahim Sadıqov, Sərdar Quliyev. Azərbaycanda məktəb və pedaqoji fikir tarixi. Bakı: Ünsiyyət, 2000. — səh. 246–261.
  • "Məhəmməd Tağı Sidqi Səfərov". Azərbaycan uşaq ədəbiyyatı müntəxəbatı (XIX–XX əsrlər). Üç cilddə. II cild. Bakı: Nasir, 2002. — səh. 513–546.